Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2001-08-25

Doręczenia w świetle znowelizowanych przepisów Ordynacji podatkowej

Doręczenia w świetle znowelizowanych przepisów Ordynacji podatkowej

Ustawa z 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz zmianie niektórych innych ustaw wprowadziła szereg nowych rozwiązań w stosunku do dotychczas obowiązujących unormowań z zakresu ogólnego prawa podatkowego oraz postępowania podatkowego. Najszersze i najbardziej komplementarne zmiany, obowiązujące od 5 czerwca br., dotyczą instytucji doręczeń.

Doręczenia mają istotne znaczenie w sprawach podatkowych, mimo iż jest to czynność o charakterze technicznym. Z doręczeniem pism (decyzji, postanowień) może się bowiem wiązać powstawanie i wygasanie praw i obowiązków strony postępowania, np. podatników, płatników, następców prawnych czy osób trzecich. Wadliwe doręczenie powoduje, że czynność organu podatkowego jest bezskuteczna, a w konsekwencji może nie powstać uprawnienie lub obowiązek strony. Usunięcie tej nieprawidłowości powinno nastąpić przez ponowne, poprawne doręczenie pisma.

Ordynacja podatkowa w art. 144 ustanawia zasadę, że pisma są doręczane zawsze za pokwitowaniem przez pocztę, przez pracowników organu podatkowego lub przez upoważnione osoby. Odbierający pismo potwierdza fakt doręczenia swoim podpisem, ze wskazaniem daty doręczenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00