Artykuł
Opodatkowanie podatkiem VAT usług marketingowych
Opodatkowanie podatkiem VAT usług marketingowych
Zgodnie z krótką definicją marketing to sztuka sprzedawania towarów w warunkach ich obfitości. Marketing jest działalnością zajmującą się kształtowaniem stosunków między producentem a odbiorcą towarów, polega przede wszystkim na ustalaniu wielkości produkcji, określaniu cen, metod dystrybucji, usług gwarancyjnych, reklamy i promocji sprzedaży. Narzędziami marketingu są zatem: produkcja, ceny, dystrybucja, promocja i reklama.
Reklama to rozpowszechnianie za pomocą plakatów, ogłoszeń w prasie, radiu, telewizji informacji o towarach, ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia. Reklama stanowi zachętę do nabywania towarów lub korzystania z określonych usług.
Reprezentacja oznacza okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Ponadto posługując się tezą wyroku NSA z 6 maja 1998 r. (sygn. akt SA/Sz 1412/97) użyte pojęcie reprezentacja (art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT) nie musi odnosić się do okazałości, wystawności, a odnosi się do dobrego reprezentowania się firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Za takim znaczeniem reprezentacji przemawia drugi człon koniunkcji reklamy, gdzie nie ma wątpliwości, że chodzi o zachwalanie zalet towaru, firmy i że reklamą firmy może być wygląd jej pracowników.