Artykuł
Klasyfikacja statystyczna GUS a stawki podatku od towarów i usług
Klasyfikacja statystyczna GUS a stawki podatku od towarów i usług
Jest sprawą bezsporną, że Minister Finansów nie był upoważniony do zmiany stawek podatku uchwalonych przez Sejm. Ustawodawca zobowiązał go jedynie do takiego przetłumaczenia klasyfikacji, które byłoby neutralne dla wysokości opodatkowania. Rodzi się zatem pytanie: Czy w państwie prawa dopuszczalna jest sytuacja, w której podatnik nie może mieć zaufania do oficjalnego tekstu ustawy podatkowej, opublikowanej w Dzienniku Ustaw?
W czasie, gdy prowadzone były prace nad ustawą z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym oraz w dniu jej wejścia w życie obowiązywała Klasyfikacja Usług stanowiąca załącznik nr 1 do zarządzenia nr 30 Prezesa GUS z 28 sierpnia 1985 r. w sprawie Klasyfikacji Usług. Opierając się na tej klasyfikacji, jej nomenklaturze oraz zakresie przedmiotowym, powołano w załącznikach do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym stosowne symbole Klasyfikacji Usług oraz przypisane im usługi.
29 grudnia 1993 r., działając na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 19 ustawy z 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej, Prezes GUS wydał zarządzenie nr 47 w sprawie Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zgodnie z tym zarządzeniem z dniem 1 kwietnia 1995 r. wprowadzono do stosowania w statystyce i ewidencji polską wersję (CPA), zwaną Klasyfikacją Wyrobów i Usług (KWiU).