Artykuł
Zaświadczenia o zobowiązaniach podatkowych
Zaświadczenia o zobowiązaniach podatkowych
W wielu przypadkach potrzebne jest nam potwierdzenie przez urząd skarbowy naszych dochodów lub faktu, że nie zalegamy z podatkami. Podnosi to naszą wiarygodność i jest swoistą gwarancją dla instytucji, która ma być naszym partnerem w interesach. Przepisy regulujące wydawanie zaświadczeń znajdują się w Ordynacji podatkowej, przepisach wykonawczych do Ordynacji oraz Kodeksie postępowania administracyjnego. To właśnie w kodeksie uregulowano ogólne zasady wydawania zaświadczeń.
Zaświadczenie to przewidziane przez prawo potwierdzenie pewnego stanu rzeczy przez właściwy organ państwowy lub społeczny. Wydawane jest na żądanie zainteresowanego i jest potwierdzeniem danego stanu rzeczy w dniu jego wydania.
Na mocy przepisów prawa do wydawania zaświadczeń zobligowane są organy administracji państwowej, w tym także podatkowe. Zaświadczenie wydaje się z dwóch powodów:
1) jeżeli urzędowego potwierdzenia określonych faktów wymaga przepis prawa,
2) jeżeli osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right