Schematy podatkowe dla firm
Obowiązek raportowania schematów podatkowych nie jest pomysłem autorskim polskiego ustawodawcy. Prędzej czy później nowe regulacje musiałyby być wprowadzone do polskiego porządku prawnego. Taki wymóg wynika z postanowień Dyrektywy Rady (UE) 2018/822 z 25 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych (dalej: Dyrektywa MDR).
Wstęp
Od początku 2019 r. tematem nieustannie komentowanym przez praktyków prawa podatkowego jest problematyka raportowania schematów podatkowych. To najnowszy pomysł Ministerstwa Finansów na kontrolowanie optymalizacji podatkowych stosowanych przez podatników.
Od dawna Ministerstwo podejmowało starania mające na celu wykrywanie przede wszystkim agresywnych optymalizacji. Nigdy jednak nie przybrało to skali, z jaką mamy do czynienia od 1 stycznia 2019 r. To zupełna zmiana podejścia, do tej pory bowiem wprowadzano do przepisów zmiany merytoryczne ukrócające możliwość skorzystania z konkretnych jednostkowych optymalizacji, teraz natomiast obowiązuje nowe rozwiązanie o charakterze systemowym.
Zatem z dniem 1 stycznia 2019 r. do działu III Ordynacji podatkowej został wprowadzony nowy rozdział 11a "Informacje o schematach podatkowych". Dotyczy on zasad informowania organów podatkowych o stosowanych przez podatników schematach podatkowych (z ang. Mandatory Disclosure Rules, w skrócie: MDR).
Niejednoznaczność nowych regulacji połączona z dotkliwymi sankcjami karnymi i administracyjnymi przewidzianymi dla podmiotów, które uchybią nowym obowiązkom związanym ze schematami, cały czas wzbudza kontrowersje zarówno wśród uczestników obrotu gospodarczego, jak i wśród obsługujących jednostki prawników, doradców podatkowych i księgowych. Każdy zastanawia się dzisiaj, czy podejmowane czynności nie stanowią "uzgodnienia" będącego schematem podatkowym, o którym trzeba poinformować Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.