Opodatkowanie obrotu nieruchomościami - pytania i odpowiedzi
Zbycie lub nabycie nieruchomości to zwłaszcza dla osób prowadzących działalność gospodarczą wydarzenie generujące określone obowiązki. O ile jest oczywiste, że trzeba uzyskać wpis do księgi wieczystej i opłacać podatek od nieruchomości, o tyle przy opodatkowaniu samej transakcji zdarzają się znaczące błędy, które mogą powodować poważne konsekwencje. Fiskus szczególnie uważnie przygląda się bowiem transakcjom dotyczącym nieruchomości z uwagi na ich wagę i możliwość znacznego uszczuplenia należności publicznoprawnych.
Problematyczny jest nie tylko podatek dochodowy, ale zwłaszcza VAT, którego rozliczenie może przysporzyć sporych trudności osobom prowadzącym działalność gospodarczą. W "Poradniku", który mają Państwo przed sobą, w przystępnej formie pytań i odpowiedzi zajmujemy się podatkową stroną obrotu nieruchomościami. Piszemy m.in. o wywłaszczaniu nieruchomości, zbyciu ulepszonego budynku, opodatkowaniu VAT nieruchomości firmowych i prywatnych, klasyfikacji gruntów, księgowaniu transakcji i wielu innych praktycznych zagadnieniach.
Zachęcamy do lektury.
Podatek od towarów i usług
Jak sprzedać ulepszoną nieruchomość
PYTANIE
Podatnicy nabywają nieruchomości także w celach handlowych, tzn. z zamiarem ich późniejszej odsprzedaży. W takim przypadku pojawia się pytanie dotyczące możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania do transakcji odsprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT.
ODPOWIEDŹ
Ze zwolnienia korzysta dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy (art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT):
● dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
● między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
WYJAŚNIENIE
Oznacza to, że dostawa budynku, budowli lub ich części, dokonana przez podatnika w ramach działalności gospodarczej, może korzystać ze zwolnienia z VAT, jeśli nie nastąpiła: