Porada
Jak ująć w księgach rachunkowych zakup wielu kas fiskalnych i części zamiennych do nich, gdy jednostkowa wartość nie przekracza 3500 zł
PYTANIE
Jesteśmy spółką akcyjną. W kwietniu oraz maju 2013 r. zakupiliśmy 80 kas fiskalnych do naszych lokali handlowych. Wartość pojedynczej kasy fiskalnej wynosi 2300 zł netto. Dodatkowo do kasy fiskalnej zakupiliśmy części zamienne. Będziemy je wykorzystywać na wypadek awarii kasy. Łączna wartość części zamiennych wynosi 20 000 zł (wartość jednostkowa to 1500 zł). Czy wydatki na nabycie kas fiskalnych i części zamiennych można ująć jednorazowo w kosztach, skoro wartość pojedynczej kasy nie przekracza 3500 zł? W jaki sposób zaksięgować części zamienne? Zysk netto spółki to około 1 000 000 zł.
ODPOWIEDŹ
Ujęcie w księgach rachunkowych wydatków na nabycie kas fiskalnych bezpośrednio w rachunku zysków i strat (w postaci kosztów zużycia materiałów lub jednorazowego odpisu amortyzacyjnego) jest w rozpatrywanym przypadku nieprawidłowe. Ze względu na wysokość kwoty zakupu powinni Państwo nabyte kasy zaliczyć do środków trwałych i amortyzować przez okres ich ekonomicznej użyteczności. Części zapasowe należy wykazać jako aktywa spółki (środki trwałe podlegające amortyzacji). W rozrachunku podatkowym zarówno wydatki na nabycie kas fiskalnych, jak i części zamiennych należy zakwalifikować jako koszty uzyskania przychodu jednorazowo w momencie ujęcia w księgach rachunkowych faktur potwierdzających ich zakup.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right