Artykuł
Optymalizacja zatrudnienia w firmie
Wysokie koszty zatrudnienia pracowników i trwający kryzys gospodarczy skłaniają wielu przedsiębiorców do cięcia kosztów. Alternatywnym rozwiązaniem dla zwolnień pracowniczych, zapewniającym utrzymanie produkcji/działalności na niezmienionym poziomie i zatrzymanie wykwalifikowanej kadry, stało się przejście pracowników z umowy o pracę na umowę cywilnoprawną lub tzw. samozatrudnienie. Jakie są zalety i wady samozatrudnienia, tj. działalności wykonywanej osobiście - o tym piszemy w najnowszym numerze "Poradnika".
Zatrudnienie menedżera wiąże się przede wszystkim z pełną odpowiedzialnością cywilnoprawną za skutki dokonywanych przez niego czynności. Kontrakt menedżerski daje przedsiębiorstwu możliwość dochodzenia odszkodowania za czynności menedżera z całego jego majątku. Z naszej publikacji Czytelnik dowie się, na co zwrócić uwagę przy zatrudnianiu kadry zarządzającej.
Umowy cywilnoprawne o wykonywanie przez pracowników poza normalnym czasem pracy tych samych rodzajowo czynności, co objęte stosunkiem pracy, są nieważne. Inaczej jednak będzie, gdy poza normalnymi godzinami pracy w ramach umów cywilnoprawnych pracownicy świadczą na rzecz tego samego pracodawcy prace, które wykraczają poza zakres czynności wynikający z zawartych z nimi umów o pracę. W takich okolicznościach nie można zarzucić, że umowa cywilnoprawna zmierza do obejścia prawa. W opracowaniu wyjaśniamy niuanse związane z umowami cywilnoprawnymi zawieranymi z pracownikami.
Zapraszamy do lektury.
Stosunek pracy czy samozatrudnienie
Powierzenie pracy może przybrać formę umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej w ramach działalności wykonywanej osobiście lub w ramach tzw. samozatrudnienia.
Co decyduje o zakwalifikowaniu umowy? O zakwalifikowaniu umowy decyduje sposób jej wykonywania, a w szczególności cechy stron, które charakteryzują umowę o pracę i odróżniają ją od innych umów o świadczenie usług, a mianowicie:
● podporządkowanie wykonującego pracę lub usługi (dotyczy sposobu, miejsca i czasu wykonywania pracy, a także innych obowiązków pracowniczych objętych treścią stosunku pracy), ● wykonywanie poleceń służbowych co do sposobu świadczenia pracy, ● wymóg osobistego świadczenia pracy, ● przestrzeganie dyscypliny pracy, ● obciążenie podmiotu zatrudniającego ryzykiem prowadzenia zakładu pracy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right