Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2013-05-21

Lista płac w praktyce

Z tworzeniem listy płac w przedsiębiorstwie często związane są spore trudności. Niejednokrotnie mają one charakter nie tylko rachunkowy, ale dotyczą też samych zasad naliczania rozmaitych składników wynagrodzenia i prawidłowego nimi dysponowania.

Błędy w szczegółowych wyliczeniach mogą przedsiębiorcę drogo kosztować, a ich korekta może okazać się trudna lub wręcz niemożliwa. Komplikacje na wypadek sprawy w sądzie są oczywiste. Nie chodzi tu zresztą tylko o sprawy pracownicze - możliwa jest również odpowiedzialność za niezapłacone składki czy odpowiedzialność karno-skarbowa.

Nasza publikacja stanowi praktyczny przewodnik, z którego można dowiedzieć się m.in., jak sporządzić listę płac, rozliczyć pracę w godzinach nadliczbowych czy obliczyć wynagrodzenie urlopowe. W opracowaniu znajdą Państwo opis omawianego zagadnienia oraz praktyczne przykłady, które ułatwią zrozumienie sposobów wyliczenia poszczególnych elementów listy płac.

Lektura niniejszej publikacji z pewnością pomoże Państwu w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w codziennej pracy i ułatwi prawidłowe prowadzenie dokumentacji w firmie.

Jak prawidłowo sporządzić i korygować listę płac

Każde zdarzenie, które wpływa na poprawność uprzednio sporządzonej listy płac, należy zaewidencjonować. Nie zawsze jednak wymaga to korekty listy wynagrodzeń. Ma to najczęściej miejsce w sytuacji, kiedy błąd zostanie wykryty przed kolejną wypłatą.

O ile pracodawca nie potrzebuje zgody pracownika np. na odliczenie nadpłaconego mu wynagrodzenia z kolejnej bezpośredniej wypłaty, o tyle problem pojawia się, jeśli miałoby to nastąpić później. Co do zasady, sposób korekty w obu takich przypadkach jest identyczny.

I. Nadpłata wynagrodzenia w związku z dostarczeniem zwolnienia lekarskiego po terminie wypłaty wynagrodzenia

Z wynagrodzenia za pracę odlicza się, w pełnej wysokości, kwoty wypłacone w poprzednim (bezpośrednio) terminie płatności, za okresy nieobecności w pracy, za które pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia. Takie odliczenie nie wymaga zgody pracownika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00