Jak wygrać przetarg w 2011 r.
Prawo zamówień publicznych jest dziedziną, która potrafi przynieść przedsiębiorcom bardzo duże zyski w krótkim czasie. Dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw często wygranie jednego przetargu zapewnia byt na długie miesiące. Dodatkowy impuls do startowania w przetargach płynie z trudnej sytuacji gospodarczej. Stałe źródło dochodów i pewny kontrakt to dla wielu przedsiębiorców rzecz bezcenna.
Stan prawny na 14 czerwca 2011 r.
Andrzela Gawrońska-Baran
Opracował PrzemysŁaw Mańko
WYŚLIJ PYTANIE
pgp@infor.pl
Powstają nawet firmy, które specjalizują się tylko w zleceniach przeprowadzanych w trybie prawa zamówień publicznych. Ubieganie się o zamówienie publiczne jest jednak związane z koniecznością wypełnienia wielu obowiązków, które stawia zamawiający. Ich realizacja jest niekiedy skomplikowana dla firm, nie tylko gdy startują w przetargu po raz pierwszy lub stosunkowo rzadko. O ile bowiem każdy wykonawca może złożyć ofertę, to uzyskać zamówienie publiczne może tylko taki wykonawca, który wykaże zdolność jego realizacji. Wykonawca powinien uczynić zatem wszystko, aby złożyć ofertę w sposób najbardziej staranny, nie tylko pod względem formalnym, ale przede wszystkim merytorycznym. Informacje o tym, jakie postępowania zostały wszczęte i na jakich warunkach, może pozyskać z ogłoszeń o zamówieniach oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Dzięki "Poradnikowi", który przygotowaliśmy dla Państwa, udział w publicznych przetargach będzie mniej skomplikowany. Lektura "Poradnika" z pewnością pomoże w uniknięciu najczęściej popełnianych błędów, a w konsekwencji w zdobyciu zamówienia.
Zasady i tryby udzielania zamówień
Postępowanie w sprawie zamówień publicznych rządzi się wieloma istotnymi zasadami. Należą do nich m.in. zasada równego traktowania wykonawców czy zasada uczciwej konkurencji. Wśród trybów udzielania zamówień podstawowymi są przetarg ograniczony oraz nieograniczony.
Zasada równego traktowania wykonawców
Zamawiający ma obowiązek przygotować i przeprowadzić postępowanie o udzieleniezamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców (art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych; t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 87, poz. 484; dalej "p.z.p."). Zasada równego traktowania odnosi się do relacji między zamawiającym a ogółem wykonawców zainteresowanych zamówieniem lub ubiegających się o jego udzielenie, nie zaś do oceny praw i obowiązków stron wynikających z umowy w sprawie zamówienia publicznego. Oznacza ona jednakowe traktowanie wykonawców na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wykonawcy są traktowani jednakowo zarówno w fazie przygotowania, jak i przeprowadzenia tego postępowania, bez stosowania przywilejów, ale także środków dyskryminujących. Polega zatem na stosowaniu jednakowej miary do wszystkich wykonawców znajdujących się w tej samej lub podobnej sytuacji, równym dostępie do istotnych dla danego postępowania informacji i w jednakowym czasie. Ponadto przejawia się w nakazie dokonywania oceny warunków oraz oceny ofert według wcześniej sprecyzowanych i znanych wykonawcom kryteriów i na podstawie złożonych dokumentów, nie zaś innej wiedzy zamawiającego.