Wszystko o odzyskiwaniu należności
W obecnych warunkach gospodarczych przy występowaniu zatorów płatniczych, stwarzających trudności polskim przedsiębiorcom, jednym z większych problemów obrotu gospodarczego jest skuteczne i szybkie odzyskanie należności. Nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że nie ma chyba przedsiębiorcy w Polsce, który nie miałby problemów ze ściągnięciem wierzytelności od kontrahenta. Problemy z wyegzekwowaniem należności od kontrahentów mają istotny wpływ na sytuację finansową przedsiębiorców. Spowodowany tym brak płynności finansowej uniemożliwia normalne funkcjonowanie firmy. Niekiedy nie tylko bieżące sprawy, ale nawet byt firmy zależą bowiem od zapłaty kilku faktur. Dochodzenie należności wymaga jednak znajomości procedury windykacyjnej, tj. jej etapów, oraz związanych z nią dokumentów.
Stan prawny na 7 czerwca 2011 r.
ADAM MALINOWSKI, MARTA WYSOCKA-FRONCZEK, MAURYCY ORGANA, KATARZYNA WÓJCIK-ADAMSKA, MAGDALENA TROSZCZYŃSKA
Opracował PRZEMYSŁAW MAŃKO
WYŚLIJ PYTANIE
pgp@infor.pl
W "Poradniku", który przygotowaliśmy dla Państwa, podpowiadamy, jak dochodzić należności, na co trzeba uważać w kontaktach z klientami i jakie pisma stosować. Radzimy także, jak jeszcze przed zawarciem kontraktu sprawdzić wiarygodność kontrahenta i ocenić, czy wywiąże się ze swojego zobowiązania w terminie. W sytuacji gdy uchyla się on od zapłaty należności, wskazujemy na możliwe sposoby przedsądowego załatwienia sprawy. W przypadku konieczności skierowania sprawy na drogę sądową, podpowiadamy, jak wykorzystać tkwiące w przepisach możliwości i uzyskać szybko rozstrzygnięcie w sprawie.
W jaki sposób sprawdzić kontrahenta
Zanim przedsiębiorca podpisze umowę z kontrahentem, powinien sprawdzić jego wiarygodność i ocenić, czy wywiąże się ze swojego zobowiązania w terminie. Informacje o drugim przedsiębiorcy można uzyskać bezpośrednio od niego lub z rejestru dłużników niewypłacalnych (prowadzony jest w ramach Krajowego Rejestru Sądowego) oraz za pośrednictwem wywiadowni gospodarczych lub firm faktoringowych. Warto również sprawdzić, czy partner biznesowy nie jest wpisany do któregoś z biur informacji gospodarczej. Dobrym rozwiązaniem jest ponadto sprawdzenie na internetowych forach, czy na kontrahenta nie skarżą inni przedsiębiorcy.