Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2011-05-03

Koszty demontażu środków trwałych w księgach

PYTANIE

Spółka wynajęła pomieszczenie biurowe, które dostosowała do własnych potrzeb: postawiła ściany działowe, zamontowała grzejniki, rozprowadziła kable telefoniczne itp. Najem będzie trwał siedem lat. W umowie najmu właściciel budynku zastrzegł, że po zakończeniu okresu najmu inwestycje dokonane przez spółkę należy usunąć, bo pomieszczenie należy oddać w stanie pierwotnym. Czy koszty demontażu należy wykazać w księgach?

ODPOWIEDŹ

Koszty demontażu - zgodnie z MSR 16 "Rzeczowe aktywa trwałe" - zwiększają wartość początkową środka trwałego. Drugostronnie na te koszty należy tworzyć rezerwę.

WYJAŚNIENIE

Definicja ceny nabycia środków trwałych określona w ustawie o rachunkowości nic nie mówi o kosztach demontażu. Z art. 28 ust. 8 wynika, że cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00