Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-07-13

Jak ustrzec się nieuczciwych kontrahentów

Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorcy zmagają się z różnymi problemami typu: jak znaleźć rynek zbytu dla swoich produktów bądź usług, co zrobić, aby nie stracić klientów, jak pozyskać nowych, jak zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku. W praktyce okazuje się jednak, iż zagadnienia te nie zawsze są największym problemem podmiotów aktywnych gospodarczo. Często zdarza się bowiem, że po kampanii marketingowej, przedstawieniu atrakcyjnej oferty, zdobyciu klienta, czyli zaangażowaniu wielu środków oraz poświęceniu czasu, przedsiębiorca nie uzyskuje zapłaty za wykonaną usługę bądź sprzedany towar. Powody braku zapłaty mogą być różne: trafimy na nieuczciwego kontrahenta, który z premedytacją chce nas oszukać, nasz kontrahent z przyczyn od niego niezależnych utraci płynność finansową, okoliczności zewnętrzne spowodują, że podmiot, z którym zawarliśmy transakcję, uważa, że nie ma obowiązku uiszczenia zapłaty, np. jego zdaniem usługa została źle wykonana, towar nie dotarł do odbiorcy itp. Brak zapłaty powoduje dalekosiężne konsekwencje dla przedsiębiorcy - nie może on realizować swojej działalności ze względu na brak środków, popada w zadłużenie wobec kontrahentów.

Stan prawny na 6 lipca 2010 r.

WOJCIECH JĘSIAK, RENATA JĘSIAK, ANNA MACH-MOCKAŁŁO, ADAM MALINOWSKI, EMILIA BARTKOWIAK

Opracował MACIEJ MUREK

WYŚLIJ PYTANIE

pgp@infor.pl

W "Poradniku" przedstawiamy Państwu przykłady działań, które pozwolą uchronić firmę przed nieuczciwymi kontrahentami lub przynajmniej zminimalizować ryzyko utraty należności.

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta

W celu sprawdzenia wiarygodności naszego kontrahenta możemy się posłużyć Krajowym Rejestrem Sądowym (KRS) lub - jeżeli kontrahentem jest osoba fizyczna, Ewidencją Działalności Gospodarczej (EDG). Przy weryfikacji kontrahenta można też skorzystać z Biura Informacji Gospodarczej (BIG).

Weryfikacja kontrahenta

Jedną z czynności minimalizujących ryzyko utracenia należności jest sprawdzenie wiarygodności swojego kontrahenta. Weryfikacja kontrahentów powinna być procesem ciągłym, nawet jeżeli współpracujemy już z nimi jakiś czas (nie tylko przed pierwszą transakcją). W stale zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej sytuacja finansowa kontrahenta może ulec gwałtownej zmianie. Okresowy monitoring kontrahentów pozwoli na zmniejszenie ryzyka utraty należności. Każdy przedsiębiorca powinien określić, jaka wartość transakcji stanowi zagrożenie dla jego działalności, i na tej podstawie zdecydować, czy weryfikować kontrahenta, a jeżeli tak, to czy weryfikacja wiarygodności ma być jednorazowa czy okresowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00