Artykuł
Już 14 lipca przeczytasz o prawie pracy
Kiedy pracownik płaci pracodawcy odszkodowanie
W niepewnych czasach pracodawca musi pomyśleć o należytym zabezpieczeniu mienia firmy. Dotyczy to w przeważającej mierze firm produkcyjnych ale i dla usługodawców niezwykle istotne jest aby prawidłowo związać pracowników umowami o odpowiedzialności. Jest to bardzo ważne również z tego powodu, że w wielu firmach służbowy telefon komórkowy czy laptop stanowią nieodzowne narzędzia pracy, za które pracownik ponosi określoną odpowiedzialność. Problem odpowiedzialności ma zresztą szerszy kontekst. Każdy pracownik styka się przecież na co dzień z mieniem pracodawcy i na wypadek wyrządzenia szkody jest obowiązany do jej naprawienia. Niestety przepisy nie są w tej sytuacji sprzymierzeńcami pracodawców. Są one skomplikowane, a do tego pełnią funkcję wybitnie ochronną, chroniąc pracownika jako słabszą stronę stosunku pracy. Te rozwiązania jednak, które są słuszne w czasach prosperity, niekoniecznie sprawdzają się w czasach kryzysu. Stąd silnie ochronne przepisy mogą zniechęcać pracodawców do tworzenia nowych miejsc pracy. Jako przykład można wskazać limitowanie szkody wyrządzonej z winy nieumyślnej do wysokości trzymiesięcznego odszkodowania. Jeśli pracownik pracuje na maszynie wartej kilkaset tysięcy złotych, to jego odpowiedzialność za szkodę może okazać się iluzoryczna.