Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-06-29

Prawo autorskie w reklamie

Funkcjonowanie przedsiębiorcy na rynku konkurencji jest w dzisiejszych czasach związane z reklamą. Skuteczne materiały reklamowe powinny być niebanalne i jak najbardziej oryginalne. Z tego względu działalność reklamowa obejmująca m.in. pomysły na reklamę, gadżety, foldery, broszury reklamowe, podkłady muzyczne często wkracza w obszar objęty przepisami prawa autorskiego. Problematyka praw autorskich jest nie tylko złożona, ale także często kontrowersyjna. Warto zatem poznać najważniejsze zagadnienia związane z prawnym aspektem tworzenia i ochrony utworów reklamowych.

Stan prawny na 20 maja 2008 r.

SYLWIA GORTYŃSKA

Reklama

Reklama jest w zasadzie najpowszechniejszą sztuką użytkową codzienności, która nas otacza. Kwestią podstawową dla naszych rozważań jest wyjaśnienie samego pojęcia reklamy. Skojarzenie, czym ona jest w potocznym rozumieniu jest w zasadzie oczywiste, a współczesne media przepełnione są reklamami. Powszechnie przyjmuje się, że istotą reklamy jest pewien przekaz informacyjny, którego przedmiot stanowią oferty rynkowe, zaś celem - kształtowanie zapotrzebowania. Ma ona przede wszystkim nakłonić do skorzystania z określonej oferty oraz przekazać odbiorcom szeroko rozumiane informacje.

Natomiast legalna definicja tego pojęcia została zawarta w art. 4 pkt 6 z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 253, poz. 2531 z późn. zm.), zgodnie z którym reklamą jest każdy przekaz, niepochodzący od nadawcy, zmierzający do promocji sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług, popierania określonych spraw lub idei albo osiągnięcia innego efektu pożądanego przez reklamodawcę, nadawany za opłatą lub inną formą wynagrodzenia. Definicja ta wyraźnie nawiązuje do definicji reklamy zawartej w Europejskiej Konwencji o Telewizji sporządzonej w Strasburgu 5 maja 1989 r. (Dz.U. z 1995 r. nr 32, poz. 160 z późn. zm.). Przedmiotowa Konwencja określa reklamę jako każdy publiczny przekaz nadawany za opłatą lub inną formą wynagrodzenia albo w celach autopromocji, zmierzający do promowania sprzedaży, zakupu lub wynajmu produktu lub usługi, promocji idei lub sprawy albo osiągnięcia innego efektu pożądanego przez reklamodawcę lub samego nadawcę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00