Prawo autorskie w reklamie
Funkcjonowanie przedsiębiorcy na rynku konkurencji jest w dzisiejszych czasach związane z reklamą. Skuteczne materiały reklamowe powinny być niebanalne i jak najbardziej oryginalne. Z tego względu działalność reklamowa obejmująca m.in. pomysły na reklamę, gadżety, foldery, broszury reklamowe, podkłady muzyczne często wkracza w obszar objęty przepisami prawa autorskiego. Problematyka praw autorskich jest nie tylko złożona, ale także często kontrowersyjna. Warto zatem poznać najważniejsze zagadnienia związane z prawnym aspektem tworzenia i ochrony utworów reklamowych.
Stan prawny na 20 maja 2008 r.
SYLWIA GORTYŃSKA
Reklama
Reklama jest w zasadzie najpowszechniejszą sztuką użytkową codzienności, która nas otacza. Kwestią podstawową dla naszych rozważań jest wyjaśnienie samego pojęcia reklamy. Skojarzenie, czym ona jest w potocznym rozumieniu jest w zasadzie oczywiste, a współczesne media przepełnione są reklamami. Powszechnie przyjmuje się, że istotą reklamy jest pewien przekaz informacyjny, którego przedmiot stanowią oferty rynkowe, zaś celem - kształtowanie zapotrzebowania. Ma ona przede wszystkim nakłonić do skorzystania z określonej oferty oraz przekazać odbiorcom szeroko rozumiane informacje.
Natomiast legalna definicja tego pojęcia została zawarta w art. 4 pkt 6 z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 253, poz. 2531 z późn. zm.), zgodnie z którym reklamą jest każdy przekaz, niepochodzący od nadawcy, zmierzający do promocji sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług, popierania określonych spraw lub idei albo osiągnięcia innego efektu pożądanego przez reklamodawcę, nadawany za opłatą lub inną formą wynagrodzenia. Definicja ta wyraźnie nawiązuje do definicji reklamy zawartej w Europejskiej Konwencji o Telewizji sporządzonej w Strasburgu 5 maja 1989 r. (Dz.U. z 1995 r. nr 32, poz. 160 z późn. zm.). Przedmiotowa Konwencja określa reklamę jako każdy publiczny przekaz nadawany za opłatą lub inną formą wynagrodzenia albo w celach autopromocji, zmierzający do promowania sprzedaży, zakupu lub wynajmu produktu lub usługi, promocji idei lub sprawy albo osiągnięcia innego efektu pożądanego przez reklamodawcę lub samego nadawcę.