Artykuł
Faktoring i franchising w rachunkowości
Oddajemy w Państwa ręce Poradnik, który tym razem dotyczy dwóch ważnych, bo coraz szerzej wykorzystywanych w praktyce zjawisk, czyli faktoringu oraz franchisingu. Oba zagadnienia w zasadzie dotyczą poprawy bezpieczeństwa funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku.
Stan prawny na 8 kwietnia 2008 r.
GRZEGORZ MAZUR
WYŚLIJ PYTANIE
pgp@infor.pl
Rosnące zainteresowanie faktoringiem wynika przede wszystkim z tego, że jest to prosty i skuteczny sposób na finansowanie obrotów handlowych, bez zaciągania kredytu. Natomiast w sytuacji gdy przedsiębiorca chce podjąć własną działalność, ale nie jest skłonny do podejmowania wysokiego ryzyka, wówczas może skorzystać z coraz bardziej popularnego ostatnio franchisingu. Jest to system sprzedaży towarów, usług lub technologii, oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami.
Ewidencje księgowe obu zjawisk poprzedzone są stosunkowo szerokim opisem istoty faktoringu i franchisingu, praktycznych przykładów ich wykorzystania, wad i zalet. W szczególności skupiliśmy się na stronie biorcy, czyli na faktorancie oraz franczyzobiorcy. W celu zwiększenia walorów użyteczności Poradnika w wielu miejscach odsyłamy Czytelnika do portali tematycznych poświęconych zagadnieniu faktoringu i franchisingu, gdzie zawarte są praktyczne wskazówki dla decydujących się na wykorzystanie tych form finansowania. W opracowaniu umieściliśmy także przykładowe wzory umowy faktoringu i umowy franchisingu wraz z uwagami dotyczącymi najważniejszych elementów tych umów.
Ewidencje księgowe faktoringu i franchisingu rozszerzone o aspekty podatkowe, zostały umieszczone na końcu każdej tematycznej części. Ujęcie w księgach rachunkowych omawianych zagadnień zaprezentowano na przykładach liczbowych. Natomiast aspekty podatkowe rozpatrujemy na podstawie orzecznictwa w tym temacie.
Faktoring
Dla każdego, kto zarządza firmą, jest oczywiste, że pozyskanie nowych klientów i zamówień jest uzależnione, między innymi, od oferowanych terminów zapłaty za sprzedane towary i usługi. Z drugiej jednak strony możliwości uregulowania własnych zobowiązań wobec dostawców są limitowane terminami płatności odbiorców.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right