comment
Artykuł
Data publikacji: 2008-01-15
Wszystko o kosztach w firmie
Jak wiadomo, każda firma jeszcze przed jej założeniem ponosi pewne koszty (np. wydatki poniesione na zebranie i analizę informacji niezbędnych do rozpoczęcia wybranej działalności produkcyjnej, usługowej lub handlowej, koszty zakupu niezbędnych narzędzi takich jak: maszyny, komputery, meble, samochód itd., a także koszty rejestracji danego podmiotu). W „Poradniku” zajmiemy się jednak głównie kosztami ponoszonymi w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej, w tym metodami i zasadami ich rozliczania.
Stan prawny na 8 stycznia 2008 r.
pgp@infor.pl
WYŚLIJ PYTANIE
Opracowała Aleksandra Grabowska
Powszechnie znane są problemy związane z tym, jakie wydatki można odliczyć od przychodu. Koszty uzyskania przychodów to główne bolączki podatkowe - tak ważne w praktyce, a jednocześnie dobrze rozpracowane w doktrynie prawa podatkowego wspartej bogatym orzecznictwem sądowym. Przedstawiamy Państwu wiele rozwiązań często występujących problemów podatkowych, z którymi borykają się osoby prowadzące księgowość. Praktyczne porady podpowiedzą, jak postępować w określonych przypadkach i kwalifikować wydatki jako koszty uzyskania przychodu. W opracowaniu znajdziecie Państwo m.in. informacje o tym, kiedy VAT jest kosztem oraz jak rozliczać różnice kursowe. Dodatkowym walorem pracy jest zamieszczenie orzeczeń sądów, interpretacji urzędów skarbowych i pism Ministerstwa Finansów. Zwracamy także uwagę, że najnowsze zmiany w przepisach, w tym koszty z umów o pracę, nie pozostaną bez wpływu na koszty prowadzenia firm. Zapraszamy do lektury.
Pojęcie kosztów
Dla naszych dalszych rozważań istotne jest wyjaśnienie pojęcia kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów podatkowych. Trzeba pamiętać, że definicja tej instytucji była już przedmiotem wielokrotnej nowelizacji.
Punktem wyjścia dla rozważań nad kosztami jest fakt, że polski ustawodawca posługuje się pojęciem kosztów uzyskania przychodów, ale pojęcie to definiuje bardzo ogólnie, dając pewne wytyczne. Jednakże koszty są obok przychodów elementem wpływającym na dochód, a w konsekwencji na wysokość zobowiązania podatkowego. Rozpatrując możliwość zaliczania określonego wydatku do kosztów podatkowych, należy w pierwszej kolejności mieć na względzie, czy nie znajduje się on w katalogu wydatków wyłączonych przez ustawodawcę z kosztów. Jeżeli wydatek nie znajduje się na liście wydatków wyłączonych z kosztów nie oznacza to, że automatycznie może być do tych kosztów zaliczony. Dla uzyskania takiego prawa niezbędne jest spełnienie dodatkowych warunków.
Pozostało 98% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka