Artykuł
Premie i nagrody
Premia czy nagroda wywołuje zawsze pozytywne emocje wśród pracowników. Popularność zagadnienia sprawia, że warto mu się bliżej przyjrzeć. Znajomość reguł i konsekwencji przyznawania takich gratyfikacji jest przydatna dla dwóch stron stosunku pracy. Pracownik powinien wiedzieć, kiedy i za co może spodziewać się nagrody czy też premii. Pracodawca natomiast musi wiedzieć, kiedy i jak poprawnie ich udzielać, aby były zarówno przyznane zasadnie oraz by w odczuciu pracownika były sprawiedliwe.
Stan prawny na 25 września 2007 r.
Sylwia Gortyńska
Powszechnie wiadomo, że są one środkiem motywującym, szczególną formą dopingu. Premie wywoływać mogą chęć rywalizacji. Oczywiście nagrodą za pracę jest także satysfakcja z jej wykonywania, lecz jak wiadomo, praca jest zawsze świadczona odpłatnie, co gwarantuje nam prawo. Natomiast w dzisiejszych czasach właśnie element finansowy ma szczególną wagę.
Przedstawiamy Czytelnikom opracowanie, które wyjaśnia pojęcia nagród i premii, wskazuje również na różnice między nimi. Jako szczególną formę premii omawia premię o mylącej nazwie - nagrodę jubileuszową. Ponadto podpowiada, jak premie i nagrody poprawnie przyznawać, w tym pokazuje, jak formułować zapisy regulaminów płacowych.
Warto podkreślić, że całość wzbogaca kwestia prawno-podatkowa oraz ubezpieczeniowa, ważna choćby dlatego, że prócz radości z otrzymania nagrody, nie-raz ten aspekt obowiązku rozliczenia budzi wśród pracowników rozczarowanie i z tego względu świadomość prawa jest od początku niezbędna.
Zachęcając do lektury, pragniemy zapewnić, że przekazujemy opracowanie praktyczne i przydatne.
Pojęcie nagrody
Nasze rozważania zacznijmy od wyjaśnienia pojęcia nagrody. Nagradzanie powszechnie kojarzy się z otrzymaniem prezentu będącego nagrodą za dobre postępowanie. Jak wiemy, pracodawca może przecież pracownika nie tylko ukarać, ale i nagrodzić.
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.) w art. 105 stanowi, że pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu, mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia. Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia składa się do akt osobowych pracownika.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right