Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-06-19

Prawne aspekty telepracy

Telepraca to forma organizacji pracy, która może być świadczona na podstawie nie tylko przepisów prawa pracy, ale także prawa cywilnego. Może być również wykonywana na podstawie umowy o pracę nakładczą oraz w formie samozatrudnienia. Jak widzimy, jest ona bardzo elastyczna - aby dobrze stosować ją w swojej firmie, przede wszystkim należy właściwie zrozumieć, czym w istocie ona jest i jakie są jej cechy charakterystyczne w porównaniu z tradycyjnym zatrudnieniem, zwłaszcza że w dobie Internetu coraz częściej występuje ona w praktyce. A tymczasem nie jest to instytucja (czy raczej zbiór instytucji) jednolita. W teorii używa się wielu nazw na jej określenie: telepraca, teledojazdy, praca na odległość, praca elastyczna, praca mobilna, e-praca, czy też praca zdalna. Wyróżnia się telepracę wykonywaną całkowicie w domu pracownika i po części w domu, wykonywaną w różnych miejscach poza domem i siedzibą pracodawcy (telepraca mobilna, nomadyczna), a wreszcie wykonywaną w telecentrach.

Stan prawny na 12 czerwca 2007 r.
Monika Jurkiewicz - radca prawny
pgp@infor.pl
WYŚLIJ PYTANIE
Praca poza tradycyjnym miejscem zatrudnienia oraz wykorzystanie technologii informatycznych - to najbardziej charakterystyczne cechy telepracy. Mówi o nich definicja zaproponowana w Ramowym Porozumieniu Dotyczącym Telepracy, która brzmi: „Telepraca jest to metoda organizowania i wykonywania pracy przy użyciu technologii informacyjnej, w związku z zatrudnieniem, gdzie praca, która mogłaby być wykonywana w siedzibie pracodawcy, jest świadczona poza nią na podstawie stałych zasad, zaś telepracownikiem jest każda osoba, która wykonuje tak zdefiniowaną pracę.” „Poradnik” stanowi praktyczny przewodnik po telepracy z uwzględnieniem planowanych rewolucyjnych zmian w prawie.
Zmiany w kodeksie pracy
W projekcie nowelizacji kodeksu pracy, który przewiduje uwzględnienie telepracy jako sklasyfikowanej ustawowo formy świadczenia pracy, zaproponowano jej nową definicję.
Zgodnie z nowym art. 67 § 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2007 r. nr 89, poz. 589), praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (telepraca). Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę w warunkach określonych w § 1 i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Przykłady pracowników, którzy mogą wykonywać telepracę to informatycy, przedstawiciele handlowi, księgowi, projektanci stron www, marketingowcy, analitycy, dziennikarze. Telepraca jest w Polsce zjawiskiem wciąż nowym, dlatego zarówno pracownicy, jak i pracodawcy mają pewne obawy, czy rzeczywiście telepraca w ich wypadku może być z dobrym skutkiem zastosowana.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00