Poradnik Gazety Prawnej 24/2007 z 26.06.2007, str. 4
Data publikacji: 19.06.2007
Prawne aspekty telepracy
Telepraca to forma organizacji pracy, która może być świadczona na podstawie nie tylko przepisów prawa pracy, ale także prawa cywilnego. Może być również wykonywana na podstawie umowy o pracę nakładczą oraz w formie samozatrudnienia. Jak widzimy, jest ona bardzo elastyczna - aby dobrze stosować ją w swojej firmie, przede wszystkim należy właściwie zrozumieć, czym w istocie ona jest i jakie są jej cechy charakterystyczne w porównaniu z tradycyjnym zatrudnieniem, zwłaszcza że w dobie Internetu coraz częściej występuje ona w praktyce. A tymczasem nie jest to instytucja (czy raczej zbiór instytucji) jednolita. W teorii używa się wielu nazw na jej określenie: telepraca, teledojazdy, praca na odległość, praca elastyczna, praca mobilna, e-praca, czy też praca zdalna. Wyróżnia się telepracę wykonywaną całkowicie w domu pracownika i po części w domu, wykonywaną w różnych miejscach poza domem i siedzibą pracodawcy (telepraca mobilna, nomadyczna), a wreszcie wykonywaną w telecentrach.
Stan prawny na 12 czerwca 2007 r.
Monika Jurkiewicz - radca prawny
pgp@infor.pl
WYŚLIJ PYTANIE
Praca poza tradycyjnym miejscem zatrudnienia oraz wykorzystanie technologii informatycznych - to najbardziej charakterystyczne cechy telepracy. Mówi o nich definicja zaproponowana w Ramowym Porozumieniu Dotyczącym Telepracy, która brzmi: „Telepraca jest to metoda organizowania i wykonywania pracy przy użyciu technologii informacyjnej, w związku z zatrudnieniem, gdzie praca, która mogłaby być wykonywana w siedzibie pracodawcy, jest świadczona poza nią na podstawie stałych zasad, zaś telepracownikiem jest każda osoba, która wykonuje tak zdefiniowaną pracę.” „Poradnik” stanowi praktyczny przewodnik po telepracy z uwzględnieniem planowanych rewolucyjnych zmian w prawie.
Zmiany w kodeksie pracy
W projekcie nowelizacji kodeksu pracy, który przewiduje uwzględnienie telepracy jako sklasyfikowanej ustawowo formy świadczenia pracy, zaproponowano jej nową definicję.
Zgodnie z nowym art. 67 § 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j.
Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.; ost. zm.
Dz.U. z 2007 r. nr 89, poz. 589), praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (telepraca). Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę w warunkach określonych w § 1 i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Przykłady pracowników, którzy mogą wykonywać telepracę to informatycy, przedstawiciele handlowi, księgowi, projektanci stron www, marketingowcy, analitycy, dziennikarze. Telepraca jest w Polsce zjawiskiem wciąż nowym, dlatego zarówno pracownicy, jak i pracodawcy mają pewne obawy, czy rzeczywiście telepraca w ich wypadku może być z dobrym skutkiem zastosowana.