Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-05-08

Zwalczanie nieuczciwych praktyk rynkowych

Ochrona konsumentów, zapewnienie im realnych możliwości dochodzenia swych praw oraz zwalczanie i zapobieganie nieuczciwym praktykom to najważniejsze cele ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która ma wejść w życie 12 czerwca 2007 r., dostosowując polskie prawo do przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej.

Stan prawny na 1 maja 2007 r.

Marta Marciniak

Ustawa ma chronić konsumentów przed takimi nieuczciwymi praktykami handlowymi, jak np. przesyłanie informacji do konsumenta o rzekomej wygranej z podaniem numeru telefonu o podwyższonej płatności, pod którym to numerem należy potwierdzić chęć odbioru nagrody, czy np. stosowanie przez przedsiębiorców fikcyjnych obniżek i sprzedaży premiowanej.

W przypadku zastosowania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument będzie mógł żądać m.in.: jej zaniechania, usunięcia skutków tej praktyki, naprawienia wyrządzonej szkody oraz zasądzenia określonej kwoty na cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.

Omawiana ustawa ma stanowić kompleksową regulację, pozwalającą na ujęcie problematyki nieuczciwych praktyk handlowych w jednym akcie prawnym, bez konieczności nowelizowania wielu ustaw.

Aktualnie w Polsce obowiązującym źródłem prawa w zakresie zwalczania nieuczciwej konkurencji jest ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.), zwana dalej „u.z.n.k.”.

Czyn nieuczciwej konkurencji jest szczególną postacią czynu niedozwolonego. Przedmiotem u.z.n.k. jest w najszerszym zakresie ochrona działalności przedsiębiorcy przed zachowaniami przeciwko niej skierowanymi. Wymieniona ustawa zmierza do zapewnienia prawidłowości zachowania się przedsiębiorcy w warunkach wolnej konkurencji i dostępu do rynku na równych prawach.

Prawo unijne zmierza w kierunku objęcia ochroną nie tylko przedsiębiorców przed nieuczciwymi działaniami konkurentów, lecz także udzielenie ochrony konsumentom przed nieuczciwymi działaniami przedsiębiorców. Takie rozszerzenie ochrony ponad interesy poszczególnych konkurentów wskazuje na objęcie ochroną także interesów konsumentów czy też potencjalnych uczestników rynku.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00