Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-07-01

Hity podatkowe

O tym, że podatki należą do najbardziej skomplikowanych dziedzin prawa, nie trzeba nikogo przekonywać. Są też jednocześnie dziedziną, której znaczenie trudno przecenić - na co dzień spotykamy się z różnymi problemami podatkowymi. Dlatego warto zastanowić się nad planowaniem podatkowym na 2006 r.

Stan prawny na 3 maja 2006 r.
Agnieszka Smolarczyk
WYŚLIJ PYTANIE
pgp@infor.pl
Właśnie zakończył się czas rozliczeń podatkowych PIT. Należy jednak pamiętać, że możemy dokonać korekty.
Pytania pojawiają się nie tylko przy wypełnianiu zeznania rocznego. Wątpliwości dotyczące konieczności zapłaty podatku zadajemy sobie niemal każdego dnia. Często zastanawiamy się, czy jeśli otrzymamy darowiznę albo mieszkanie w spadku, to zyskiem trzeba będzie podzielić się z fiskusem, czy jeśli pożyczymy znajomym pieniądze, to musimy zapłacić podatek.
Jeszcze więcej pytań pojawia się w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą. Czy od określonej usługi trzeba płacić VAT, kiedy można wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych, co zrobić, by zapłacić niższy podatek... Pytania można mnożyć. A odpowiedzi nie zawsze są takie oczywiste.
Dlatego przedstawiamy 100 nietypowych i interesujących odpowiedzi z zakresu podatków dochodowych, VAT, od spadków i darowizn oraz czynności cywilnoprawnych.
Podatki dochodowe
Prawidłowe kwalifikowanie kosztów podatkowych, rozliczanie strat czy ustalanie zaliczek na podatek to niemały problem dla wielu podatników. Tymczasem uważna lektura przepisów wystarczy, by znaleźć odpowiedzi na większość pytań.
1. Czy potrzebne są dokumenty
 Prowadzę firmę we własnym mieszkaniu. Czy powinienem prowadzić specjalną dokumentację ponoszonych wydatków?
Podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą, także we własnym mieszkaniu, nie może zapominać o konieczności odpowiedniego dokumentowania ponoszonych wydatków.
Wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu tylko pod tym warunkiem, że są prawidłowo dokumentowane. Przekonali się o tym ci podatnicy, którzy nie posiadali odpowiednich dokumentów, a mimo to zaliczyli poniesione przez nich wydatki do kosztów podatkowych. Co zatem należy zrobić, by uniknąć ewentualnych negatywnych konsekwencji? Odpowiedź jest prosta: należy dopilnować, by w razie kontroli pracownicy organów podatkowych zobaczyli odpowiednie dowody księgowe. Są nimi poza fakturami i przeróżnymi rachunkami, także faktury korygujące, dowody opłat pocztowych i bankowych, dowody wewnętrzne czy dowody innych opłat oznaczone numerem i przyporządkowane do danej operacji (np. opłaty za centralne ogrzewanie, za prąd, wodę itp.). Pamiętajmy jednak, by zawsze postarać się o oryginały faktur i rachunków. Nie mogą być to kserokopie, bo te nie stanowią podstawy do zaliczenia określonych w nich wydatków do kosztów podatkowych. Problemów podatnicy nie będą mieli natomiast wtedy, gdy okaże się, że dowód księgowy, którym dysponują, jest z różnych względów wadliwy. Wystawienie wadliwego dowodu księgowego nie niweczy samego faktu poniesienia wydatku - wynika z wyroku NSA z 29 listopada 1995 r. (KR 1678/95, niepublikowany). Organy podatkowe powinny ustalić, czy wydatek taki został poniesiony, a skoro tak, to powinien być uznany za koszt uzyskania przychodu, jeśli miał wpływ na jego osiągnięcie. W razie wadliwości dowodu księgowego podatnik może innymi dowodami wskazać, że poniósł określony wydatek.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00