comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-12-06
Rachunek kosztów w firmie
„Poradnik” szczegółowo zajmuje się rachunkiem kosztów w firmie, stanowiąc istotną pomoc nie tylko dla księgowych, ale i dla osób zarządzających przedsiębiorstwem. Będziecie Państwo mogli przewidywać pewne zdarzenia i trudności oraz sprawnie i - co równie ważne - zyskownie prowadzić swą firmę.
Paweł Szalacha
Stan prawny na 29 listopada 2005 r.
Podstawowym celem działalności gospodarczej jest bowiem osiągnięcie odpowiedniej wielkości sprzedaży produktów lub usług i wygenerowanie dla właściciela określonego poziomu zysków. Żeby osiągnąć zamierzony cel, firma musi poświęcać określone środki i zasoby (musi ponosić określone koszty), których efektywne wydatkowanie jest niezbędne do osiągnięcia zaplanowanego poziomu przychodów ze sprzedaży i uzyskania zaplanowanego zysku z działalności gospodarczej. Oznacza to, że jednostka poprzez swoją działalność powinna osiągnąć przychody przewyższające koszty z nią związane. Wyjątkami od tej zasady są tzw. jednostki niezarobkowe (np. budżetowe lub organizacje społeczne), w których część kosztów pokrywana jest z dotacji, subwencji, darowizn itp.
Koszty, obok przychodów ze sprzedaży, stanowią więc jeden z kluczowych elementów decydujących o tym, czy działalność jest rentowna, czyli czy jednostka gospodarcza generuje zyski, czy przynosi stratę dla właścicieli. W związku z tym prawidłowo prowadzony rachunek kosztów, przekazujący informację o przyczynach i miejscach powstawania kosztów oraz pozwalający na ich wielowymiarową analizę, ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego zrozumienia procesów zachodzących w jednostce, a także umożliwia efektywne zarządzanie firmą.
Istota oraz klasyfikacja kosztów
Przez koszty rozumiemy zazwyczaj wyrażone w pieniądzu celowe zużycie składników majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy oraz niektóre wydatki niestanowiące zużycia, związane z prowadzeniem normalnej działalności przez jednostkę gospodarczą w określonej jednostce czasu.
Wydatek
W przeciwieństwie do wspomnianych nakładów pieniężnych, w jednostce gospodarczej mogą pojawić się skutki finansowe zdarzeń, które są niepowtarzalne i nie są związane ze zwykłą, celową działalnością danego podmiotu. Mogą one powstawać na skutek zdarzeń losowych (powódź, pożar, kradzież), zaniechania prowadzenia określonego rodzaju działalności, sprzedaży zorganizowanej części jednostki, postępowania układowego, ugodowego i naprawczego. Tego rodzaju skutki finansowe stanowią elementy pozostałych kosztów operacyjnych lub strat nadzwyczajnych. Omawiając problematykę kosztów, należy pamiętać o odrębnym od nich traktowaniu takiego pojęcia jak wydatek. Przez pojęcie wydatek rozumie się rozchód środków pieniężnych. Należy przy tym zaznaczyć, że nie wszystkie wydatki są kosztami jednostki gospodarczej.
Pozostało 98% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie