Artykuł
Jak przebiega kontrola ksiąg i ewidencji
Rozumiane szeroko księgi i ewidencje podatkowe to jeden z ważniejszych dowodów w postępowaniu podatkowym. Jest to zresztą zrozumiałe, skoro to właśnie na ich podstawie ustalane są dane, zgodnie z którymi podatnik jest zobowiązany obliczyć należne podatki. Kontrola ksiąg sprowadza się przede wszystkim do zweryfikowania przez organy podatkowe tego, czy podatnik prowadzi właściwy rodzaj ksiąg i ewidencji, a także czy są one prowadzone w sposób odzwierciedlający rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych oraz zgodnie z wymaganiami prawa. Kontrola sprowadza się w tym przypadku do porównania zapisów w księgach z dowodami księgowymi oraz informacjami zgromadzonymi przez organ dokonujący takiej kontroli. Jeżeli skutkiem tego porównania jest stwierdzenie niezgodności między stanem rzeczywistym a zapisami w księdze, księga taka nie stanowi dowodu w postępowaniu podatkowym. A to może nieść ze sobą przykre konsekwencje związane m.in. z możliwością ustalenia podstawy opodatkowania w drodze oszacowania i co za tym idzie - określenia przez organ kontrolujący znacznie wyższego podatku niż zadeklarowany.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right