Artykuł
Rachunek kosztów w przedsiębiorstwie
Rachunek kosztów może być pojmowany tradycyjnie, wówczas oznacza integralną część rachunkowości finansowej, jej podsystem, obejmujący ewidencję, kalkulację oraz analizę kosztów. Ten typ rachunkowości jest związany z dostarczaniem informacji głównie odbiorcom zewnętrznym z otoczenia jednostki gospodarczej. Nowoczesne rozumienie rachunku kosztów utożsamia go z inną klasą rachunkowości, tzw. rachunkowością zarządczą, która rozwinęła się na bazie rachunku kosztów. Koncentruje się ona na dostarczaniu informacji ekonomicznych grupie użytkowników wewnętrznych. Informacje te pomocne są kadrze kierowniczej przedsiębiorstwa w podejmowaniu decyzji, planowaniu i kontroli działalności. Rachunkowość zarządcza jest zorientowana na rynek, natomiast rachunek kosztów - na produkcję. Ponadto rachunek kosztów dostarcza informacji kosztowych w oderwaniu od procesu decyzyjnego, w przeciwieństwie do rachunkowości zarządczej, która stara się powiązać koszty z odpowiednimi decyzjami. Informacje o kosztach działalności, których dostarcza rachunek kosztów, są potrzebne przede wszystkim do wyceny zapasów i ustalenia wyniku finansowego, podejmowania decyzji ekonomicznych, wreszcie kontroli działalności gospodarczej. Rachunek kosztów możemy określić jako bazę dla rachunkowości zarządczej.