Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-10-14

Rachunek kosztów w przedsiębiorstwie

Rachunek kosztów może być pojmowany tradycyjnie, wówczas oznacza integralną część rachunkowości finansowej, jej podsystem, obejmujący ewidencję, kalkulację oraz analizę kosztów. Ten typ rachunkowości jest związany z dostarczaniem informacji głównie odbiorcom zewnętrznym z otoczenia jednostki gospodarczej. Nowoczesne rozumienie rachunku kosztów utożsamia go z inną klasą rachunkowości, tzw. rachunkowością zarządczą, która rozwinęła się na bazie rachunku kosztów. Koncentruje się ona na dostarczaniu informacji ekonomicznych grupie użytkowników wewnętrznych. Informacje te pomocne są kadrze kierowniczej przedsiębiorstwa w podejmowaniu decyzji, planowaniu i kontroli działalności. Rachunkowość zarządcza jest zorientowana na rynek, natomiast rachunek kosztów - na produkcję. Ponadto rachunek kosztów dostarcza informacji kosztowych w oderwaniu od procesu decyzyjnego, w przeciwieństwie do rachunkowości zarządczej, która stara się powiązać koszty z odpowiednimi decyzjami. Informacje o kosztach działalności, których dostarcza rachunek kosztów, są potrzebne przede wszystkim do wyceny zapasów i ustalenia wyniku finansowego, podejmowania decyzji ekonomicznych, wreszcie kontroli działalności gospodarczej. Rachunek kosztów możemy określić jako bazę dla rachunkowości zarządczej.

Paweł Świderski
Stan prawny na 10 października 2003 r.
Pojęcie rachunek kosztów jest stosowane w odniesieniu do dyscypliny naukowej zajmującej się definiowaniem procesów powstawania kosztów oraz ich grupowaniem i rozliczaniem, w celu generowania określonych informacji wykorzystywanych w procesach decyzyjnych zarządzania podmiotem.
Przyjmuje się, że rachunek kosztów to ogół działań w systemie rachunkowości, który obejmuje mierzenie, grupowanie, przetwarzanie, prezentowanie, interpretowanie i analizowanie wyrażonych ilościowo i wartościowo skutków procesów zużycia zasobów majątkowych przedsiębiorstwa, jakie zachodzą w związku z jego działalnością gospodarczą. Działania te powinny odzwierciedlać rzeczywisty przebieg procesów gospodarczych, a także procesu narastania kosztów za pewien ustalony okres.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00