Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-04-16

Kapitał początkowy - vademecum dla pracodawcy i pracownika

Niezbędne dokumenty
Na podstawie art. 175 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, ubezpieczeni oraz płatnicy składek zobowiązani zostali do przekazania ZUS (w terminie i trybie ustalonym przez organ rentowy) dokumentacji umożliwiającej ustalenie kapitału początkowego. Na realizację tego obowiązku został wyznaczony termin 5 lat od momentu wejścia w życie ustawy (1 stycznia 1999 r.). Dla osób, które w dniu wejścia w życie wspomnianego aktu prawnego nie pozostawały w ubezpieczeniu, kapitał ustala się na ich udokumentowany wniosek.
Komplet dokumentów potrzebnych do ustalenia kapitału początkowego, zgodnie z informacją ZUS, powinien zawierać:
• wniosek o ustalenie kapitału początkowego (formularz ZUS Kp-1),
• kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych przebytych do 31 grudnia 1998 r. (ZUS Rp-6),
• zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (ZUS Rp-7) albo legitymację ubezpieczeniową zawierającą wpisy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu lub numer NKP w przypadku osób, które indywidualnie opłacały składkę na ubezpieczenie społeczne,
• świadectwa pracy, zaświadczenia oraz inne dowody potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe.
Dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe oraz wysokość wynagrodzenia należy przedstawić w oryginale albo przedłożyć poświadczone notarialnie odpisy, wypisy lub kserokopie.
Po wydaniu decyzji w sprawie kapitału początkowego ZUS zwróci ubezpieczonemu oryginały dokumentów. Z dowodów przedłożonych do ustalenia kapitału zwrotowi podlegają: świadectwa pracy, zaświadczenia wystawiane przez urzędy pracy, książeczka wojskowa, wypisy z akt stanu cywilnego, legitymacja ubezpieczeniowa oraz dowody potwierdzające status repatrianta.
Zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (na druku ZUS Rp-7) wystawiane są dla potrzeb organu rentowego i dlatego nie podlegają zwrotowi.
Jeżeli osoba zainteresowana wcześniej występowała z wnioskiem o ustalenie prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy (renty inwalidzkiej) albo do emerytury, lub też ZUS obliczał wysokość emerytury w celu ustalenia wysokości świadczenia przedemerytalnego, nie należy dołączać dokumentów, które znajdują się w posiadaniu organu rentowego.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00