comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-06-28
Nagrody jubileuszowe
Jedynym aktem prawnym dotyczącym nagród jubileuszowych, szerzej stosowanym, jest przytoczone wcześniej zarządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej regulujące zasady ustalania okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasady jej obliczania i wypłacania. Zarządzenie to zostało wydane na podstawie dawnego art. 79 k.p., który do określania zasad wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń z nią związanych upoważnił Ministra Pracy.
Mimo skreślenia art. 79 podczas nowelizacji kodeksu pracy w 1996 r. pozostały w mocy przepisy wydane na jego podstawie do czasu uregulowania przedmiotu w nich normowanego postanowieniami układu zbiorowego pracy lub innymi przepisami prawa pracy. Tak więc wspomniane zarządzenie z dnia 23 grudnia 1989 r. obowiązuje do czasu objęcia danej grupy zawodowej zbiorowym układem pracy, umową zbiorową lub uregulowania zasad nabywania uprawnień do nagród i zasad ich wypłacania w innych przepisach prawa pracy.
Zarządzenie nie stanowi samodzielnej podstawy do wypłacania pracownikom nagród jubileuszowych, a tym bardziej do występowania konkretnego pracownika z roszczeniem o wypłatę nagrody. Określa ono, zgodnie ze swoim tytułem, zasady nabywania prawa do nagrody i ustalania jej wysokości, jeśli u danego pracodawcy takie nagrody przewiduje układ zbiorowy pracy, przepisy o wynagrodzeniu za pracę lub inne przepisy szczegółowe, i pod warunkiem, że te przepisy nie zawierają odmiennych regulacji (§ 1 zarządzenia). Oznacza to, iż zarządzenie stosujemy po stwierdzeniu, że przepisy obowiązujące w zakładzie pracy (m.in. regulamin wynagradzania i inne przepisy płacowe) po pierwsze - przewidują uprawnienia do nagród jubileuszowych, a po drugie - nie zawierają odmiennych zasad ustalania prawa do nagrody i jej wysokości.
Pozostało 86% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right