comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-06-29
Organizacja rozliczeń gotówkowych w firmie
Czek
Czek to papier wartościowy, który zawiera skierowane do banku (tzw. trasata) bezwarunkowe polecenie wypłaty określonej sumy pieniężnej z rachunku wystawcy czeku. Wcześniej należy zawrzeć stosowną umowę z bankiem, ponieważ kwota ta może być wypłacona jedynie ze środków pozostających w dyspozycji wystawcy czeku na rachunku bankowym.
Wyróżniamy wiele rodzajów czeków, m.in. czeki rozrachunkowe, które ułatwiają obrót bezgotówkowy, ponieważ wskazana w czeku kwota zostaje przelana na konto osoby uprawnionej z czeku; czeki in blanco, czyli czek niezupełny w chwili wystawienia (np. nie zostały podane data i miejsce wystawienia, ponieważ wystawca i odbiorca czeku zawierają porozumienie co do późniejszego uzupełnienia czeku). Dla rozliczeń gotówkowych najważniejszy jest czek gotówkowy, który zawiera polecenie zapłaty oznaczonej sumy pieniężnej osobie uprawnionej.
Najważniejsze elementy czeku
Czek musi spełniać wymogi określone w ustawie z dnia 28 kwietnia 1936 r. - Prawo czekowe (Dz.U. nr 37, poz. 283 i Dz.U. z 1997 r. nr 88, poz. 554). Do najważniejszych elementów czeku należą:
• słowo czek - oznaczone jest przy numerze czeku; nawet niewypełniony formularz czeku jest w przedsiębiorstwie drukiem ścisłego zarachowania; przy odbiorze czeków (książeczki czekowej) potwierdza się liczbę czeków oraz ich numery; banki prowadzą ścisłą ewidencję wydanych czeków,
• bezwarunkowe polecenie wypłaty i kwota czeku; polecenie wypłaty jest drukowane, ponieważ czeku gotówkowego nie można zrealizować w formie bezgotówkowej,
• oznaczenie trasata; obok nazwy banku i oznaczenia oddziału, w którym dany czek może być realizowany umieszcza się zwykle znak firmowy banku,
Pozostało 90% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right