Artykuł
Pomoc publiczna w zapłacie podatków nadal możliwa
Co nie stanowi pomocy publicznej
Nie są pomocą w rozumieniu ustawy ulgi podatkowe, z których mogą skorzystać na ogólnych zasadach wszyscy przedsiębiorcy. Przykładem takiej ulgi jest art. 29 ust. 2b ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnicy, rozpoczynający ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących w wysokości 50% jej ceny zakupu, przy czym nie więcej niż 2500 zł. Mimo iż skorzystanie z tej ulgi jest przysporzeniem korzyści przedsiębiorcy, to z uwagi na fakt, iż mogą z niej skorzystać wszyscy przedsiębiorcy na równych zasadach, nie mamy do czynienia ze zjawiskiem uprzywilejowania przedsiębiorcy w stosunku do konkurentów, a zatem nie jest to pomoc publiczna. Takie stanowisko zajęło również Ministerstwo Finansów w piśmie z 27 lipca 2001 r. (GN-8/JP/170/2001). W przeciwieństwie do ww. przykładu ulga uczniowska, o której mowa w art. 27c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc publiczną w rozumieniu ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców. Z ulgi tej mogą bowiem korzystać tylko przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, co jest swego rodzaju uprzywilejowaniem.
Nie są pomocą publiczną decyzje ograniczające wysokość zaliczek w podatku dochodowym, z uwagi na fakt, iż mają one na celu ograniczenie możliwości wystąpienia nadwyżki w zapłaconym przez przedsiębiorcę podatku, a nie przysporzenie mu korzyści finansowej por. pismo Ministerstwa Finansów z 6 czerwca 2001 r. (GN- -8/KK/129/2001).