Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2001-05-29

Zmiany w Ordynacji podatkowej

Doręczanie pism urzędowych

Nowe przepisy doprecyzowują również zasady doręczeń pism urzędowych pod nieobecność ich adresata, regulując to zagadnienie w sposób analogiczny do unormowań istniejących już w kodeksach postępowania administracyjnego, cywilnego i karnego. Rozwiązują przede wszystkim kosztowny i uciążliwy dla organów podatkowych problem doręczania pisma, jeżeli strona ustanowiła więcej niż jednego pełnomocnika. Dotąd pismo to musiało być doręczone wszystkim pełnomocnikom. Obecnie strona ustanawiając pełnomocników musi wyznaczyć jednego z nich jako właściwego do spraw doręczeń. Jeśli tego nie zrobi, organ podatkowy powinien doręczyć pismo jednemu z pełnomocników.

Wprowadzone zmiany pozwalają również na elastyczne zastosowanie różnorodnych form doręczenia zastępczego. Do tej pory, w przypadku gdy nie było możliwości doręczenia pisma osobie fizycznej w jej mieszkaniu, miejscu pracy, siedzibie organu podatkowego czy innym miejscu, w którym przebywa adresat, a oddania pisma adresatowi nie podjęły się też inne osoby (pełnoletni domownik, sąsiad lub dozorca domu), organ podatkowy mógł jedynie wezwać publicznie adresata do odbioru pisma. Wezwanie to należało opublikować dwukrotnie w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim, w odstępie co najmniej 7 dni. Doręczenie uznawane było za skuteczne po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia drugiego wezwania. Obecnie w razie niemożności doręczenia pisma osobiście adresatowi lub za pośrednictwem innych wymienionych w ustawie osób, pismo urzędowe jest przechowywane przez pocztę w placówce pocztowej przez 7 dni. W przypadku gdy doręczenie dokonywane jest przez pracownika organu podatkowego lub przez inną upoważnioną osobę, nie doręczone pismo składa się na 7 dni w urzędzie gminy (miasta). Zawiadomienie o pozostawieniu pisma w placówce pocztowej, urzędzie gminy lub miasta umieszczone powinno być w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata. W tym przypadku doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia 7-dniowego okresu przechowywania pisma, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00