Mali i średni przedsiębiorcy w świetle nowego prawa działalności gospodarczej
Pomoc publiczna dla przedsiębiorców
Od 1 stycznia 2001 r., tj. od chwili wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U. nr 60, poz. 704), każdy rodzaj pomocy udzielanej indywidualnym przedsiębiorcom musi spełniać wymogi określone w tej ustawie.
Zgodnie z ustawową definicją, przez pomoc publiczną dla przedsiębiorców należy rozumieć przysporzenie bezpośrednio lub pośrednio przez organy udzielające pomocy korzyści finansowych określonym przedsiębiorcom, w następstwie którego uprzywilejowuje się ich w stosunku do konkurentów. Ma to miejsce przede wszystkim w drodze dokonywania na rzecz lub za tych przedsiębiorców wydatków ze środków publicznych lub pomniejszania świadczeń należnych od nich na rzecz sektora finansów publicznych na podstawie odrębnych ustaw lub innego tytułu prawnego. W szczególności ustawodawca wymienia tutaj:
l
dotacje oraz ulgi podatkowe,l
dokapitalizowanie przedsiębiorców w sytuacjach lub na warunkach odbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych, jakie stosują prywatni inwestorzy w gospodarce rynkowej,l
pożyczki lub kredyty udzielane przedsiębiorcom na warunkach korzystniejszych od oferowanych im na rynku,l
poręczenia lub gwarancje udzielane za zobowiązania przedsiębiorców na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku,l
zaniechanie ustalania zobowiązania podatkowego lub poboru podatku, odraczanie, rozłożenie na raty podatku lub zaległości podatkowej oraz umarzanie zaległości podatkowych,l
umarzanie, odraczanie lub rozkładanie na raty innych niż określone w poprzednim punkcie należnych od przedsiębiorców świadczeń pieniężnych stanowiących środki publiczne w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych oraz odstąpienie od ich ustalania i poboru,l
zbycie lub oddanie do korzystania mienia będącego własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i ich związków na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku.