Dress code
Czy dress code jest niemodny?
W czasie rosnącej różnorodności w środowisku pracy i zmieniających się norm społecznych dress code staje się tematem coraz bardziej kontrowersyjnym i dyskusyjnym. Wiele instytucji – od biur po uczelnie – posiada regulamin dotyczący stroju, mając na celu stworzenie profesjonalnego wizerunku i atmosfery pracy. Jednak, czy te zasady faktycznie sprzyjają integracji i wyrażaniu siebie, czy mogą stać się źródłem konfliktów i niezrozumienia?
Łukasz Radzikowski
Psycholog, ma 20 lat doświadczenia w HR; wykładowca akademicki, trener i przewodnik po Warszawie
Warto przyjrzeć się najczęściej występującym problemom związanym z dress code’em, takimi jak ograniczenia w indywidualnym wyrazie, dyskryminacja na tle płciowym czy kulturowym, a także wpływ, jaki mają na samopoczucie pracowników.
Normy kulturowe
To, co dziś w modzie jest codziennością, jeszcze 20 lat temu było nie do przyjęcia. Dziś sportowe buty do sukienki czy garnituru nie są niczym dziwnym. Moda - również ta biznesowa - ulega liberalizacji. Wpływa na to wiele czynników: media, reklama oraz różnice pokoleniowe. Poza tym odzież jest dostępna dla każdego i w każdej cenie. Najmłodsze wchodzące na rynek pracy pokolenie nie uważa pracy jako najważniejszej i niezmiennej części życia. A indywidualizm i autentyczność są dla młodych ludzi znacznie ważniejsze niż dla starszych pokoleń. Narzucanie stylu ubioru traktowane jest jako przymus i ograniczenie. Dziś nikt nie wyobraża sobie dzieci czy młodzieży w szkolnych fartuszkach z tarczą. Próba wprowadzenia mundurków szkolnych okazała się fiaskiem. Nie zaskakuje zatem, że najmłodsi pracownicy ze zdziwieniem i brakiem zrozumienia postrzegają dress code narzucany przez pracodawcę i niechętnie się do niego stosują. Tymczasem osoby zarządzające organizacjami zazwyczaj są o co najmniej pokolenie starsze i nawet jeżeli dress code’u nie uważają za coś pozytywnego, to go akceptują i stosują.