Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2014-04-24

Prawna odpowiedzialność członka zarządu

W wielu przedsiębiorstwach działających w formie spółek prawa handlowego członkowie zarządu są jednocześnie pracownikami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę. W takich sytuacjach mamy do czynienia z dwiema relacjami między członkiem zarządu a spółką, które regulowane są przez odrębne przepisy prawne. Jaka jest odpowiedzialność, a jakie obowiązki takiej osoby?

Prawa i obowiązki członka zarządu wobec spółki zostały określone w przepisach spółek prawa handlowego. Natomiast stosunek powstały na podstawie umowy o pracę oparty jest na przepisach prawa pracy. Także w zakresie odpowiedzialności osoby będącej jednocześnie członkiem zarządu oraz pracownikiem zastosowanie mają przepisy zawarte w tych dwóch odrębnych działach prawnych.

Możliwość zatrudnienia członka zarządu na podstawie umowy o pracę została przewidziana w art. 203 (w odniesieniu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) i art. 370 (w odniesieniu do spółki akcyjnej) Kodeksu spółek handlowych. Pracownik (niezależnie od tego, czy jest jednocześnie członkiem organów spółki, czy też nim nie jest) jest uprawniony do różnego rodzaju przywilejów pracowniczych, między innymi do płatnego urlopu czy zabezpieczenia na wypadek choroby. Jednocześnie również podlega odpowiedzialności pracowniczej przewidzianej w Kodeksie pracy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00