Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2011-08-25

Ekspert prawny

Łukasz Prasołek

 asystent sędziego w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych SN, były pracownik Departamentu Prawnego GIP, który koordynował kontrolę z zakresu czasu pracy na obszarze całego kraju. Autor wielu publikacji dotyczących czasu pracy.

PYTANIE

Czy poprawianie przez pracownika źle wykonanej pracy po godzinach wynikających z rozkładu czasu pracy jest pracą w nadgodzinach?

ODPOWIEDŹ

Usuwanie usterek wynikających ze źle wykonanej pracy nie może spowodować powstania nadgodzin. Wadliwe wykonanie produktu lub usługi jest podstawą pozbawienia pracownika prawa do wynagrodzenia, jeśli wada powstała w sposób przez niego zawiniony i powoduje, że produkt jest bezwartościowy. Jeśli wadliwy sposób wykonywania pracy spowoduje natomiast obniżenie jakości finalnego produktu lub usługi, pracodawca ma prawo odpowiednio zmniejszyć wynagrodzenie pracownika. Co istotne, ustawodawca przewidział możliwość usunięcia przez pracownika wad produktu lub usługi, które spowoduje konieczność przyznania mu wynagrodzenia adekwatnego do finalnej jakości produktu lub usługi, z tym zastrzeżeniem, że pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia za czas pracy spędzony przy usuwaniu wady. Oznacza to, że jeśli wada produktu wynika bezpośrednio z winy umyślnej, nieumyślnej lub nawet niedbalstwa pracownika przy wykonywaniu pracy, czas spędzony przy jej usuwaniu nie będzie stanowił pracy w nadgodzinach. Znajduje to potwierdzenie w wyroku z 20 listopada 1997 r. (III APa 63/97, PiZS 1999/4/44), w którym Sąd Apelacyjny w Warszawie uznał, że usuwanie następstw wadliwie wykonanej pracy nie należy do czasu pracy, więc nie może również powodować pracy w nadgodzinach.

PRZYKŁAD

Spawacz zatrudniony w firmie produkującej piece centralnego ogrzewania wykonywał swoją pracę szybko, lecz niedbale, w efekcie czego większość wykonanych przez niego pieców nie przechodziła testów szczelności, nie nadając się tym samym do sprzedaży. Jego koledzy zatrudnieni na tych samych stanowiskach łączyli elementy pieców wolniej, ale wykonywane przez nich produkty były szczelne, sprawne i pełnowartościowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00