Artykuł
Jak czytać sprawozdania finansowe
Analityczny personalny
Problemy we wzajemnym zrozumieniu między zarządami a działami personalnymi są zainteresowanym dobrze znane. Prezes często nie widzi sensu przedstawionych przez dział HR pomysłów, zaś dyrektor personalny nie zawsze potrafi użyć właściwych argumentów, by pokazać, jakie efekty biznesowe przyniesie realizacja jego propozycji.
Romana Ciastoń
Autorka jest pracownikiem dydaktyczno-naukowym Wyższej Szkoły Zarządzania/Polish Open University. Pracuje w Instytucie Finansów i Rachunkowości, prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, magisterskich i MBA.
Kontakt:
romana.ciaston@pou.pl
Pojawia się więc pytanie - jak stać się partnerem biznesowym zarządu? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w świecie finansów. Do katalogu swoich kompetencji współczesny dyrektor personalny musi dodać umiejętność posługiwania się językiem biznesu. Niezbędna staje się ocena kondycji finansowej firmy, liczenie zwrotu z inwestycji czy kalkulacja kosztów.
W komplecie dla biegłego
Każda firma, zgodnie z ustawą o rachunkowości1, ma obowiązek sporządzić raz do roku obowiązkowe sprawozdanie finansowe.
Sprawozdawczość finansowa podmiotów obejmuje cztery elementy:
● bilans,
● rachunek wyników,
● rachunek przepływów finansowych,
● zestawienie zmian w kapitale własnym
oraz informację dodatkową, obejmującą wprowadzenie do sprawozdania finansowego i dodatkowe objaśnienia.
Bilans
Bilans pokazuje w ujęciu wartościowym sytuację majątkową i finansową firmy na dany dzień, czyli moment bilansowy. Jest statycznym zestawieniem aktywów i pasywów firmy. Aktywa firmy to inaczej majątek, czyli wszystko, co firma posiada (środki pieniężne, maszyny, budynki, zapasy, należności itp.), a pasywa to źródła finansowania tego majątku (kapitał własny, kredyty, zobowiązania wobec dostawców).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right