Prawne aspekty pomocy charytatywnej
Czy opłaca się być św. Mikołajem?
Takie pytanie często zadają sobie osoby, na których biurko trafiają prośby o wsparcie od organizacji charytatywnych. Angażując się w działalność dobroczynną, firma oprócz satysfakcji i kształtowania swojego pozytywnego wizerunku może również odnieść konkretne korzyści finansowe.
Michał Rżysko
Autor jest koordynatorem w Fundacji Świętego Mikołaja.
Kontakt:
www.mikolaj.org.pl
Wiele firm buduje obecnie swoją przewagę konkurencyjną poprzez angażowanie się w społeczną odpowiedzialność biznesu. Nastała moda na CRS (Corporate Social Responsiblility). Z drugiej strony słychać głosy, że celem firmy nie jest działalność filantropijna, lecz gospodarcza i ekonomiczna. Z każdym rokiem widać jednak, że coraz większa liczba przedsiębiorstw dostrzega wagę i wymierne korzyści płynące z faktu społecznego zaangażowania. Czy polskie prawodawstwo sprzyja prowadzeniu działalności charytatywnej?
Odliczenia od podatku dochodowego
Z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 18) wynika, że firma może odliczyć od swojego dochodu darowizny na organizacje pozarządowe. Górny limit takich odliczeń wynosi 10 proc. rocznego dochodu danego podmiotu. Chcąc skorzystać z ulgi podatkowej, firma w formularzu CIT-D może wykazać trzy rodzaje darowizn: