Artykuł
Zagadnienia podatkowo-ubezpieczeniowe w kontekście międzynarodowych transferów kadr
Misja za granicą (2)
ddelegowanie pracowników do oddziałów firmy w innych krajach stawia przed organizacją dodatkowe wyzwania, takie jak opodatkowanie dochodów takiego pracownika czy unikanie podwójnego opodatkowania dochodu. Należy również ustalić, gdzie pracownik delegowany będzie podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym.
Agnieszka Janeczek
Autorka jest konsultantem w zespole podatku dochodowego od osób fizycznych działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.
KONTAKT:
agnieszka.janeczek@pl.pwc.com
Aby ustalić, w którym kraju oraz w jakim zakresie dochody delegowanego pracownika uzyskane za pracę świadczoną za granicą (jak również inne dochody) podlegają opodatkowaniu, niezbędna jest analiza, gdzie posiada on miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową).
Osoby uznane za rezydentów podatkowych danego państwa są zobowiązane, co do zasady, do zadeklarowania i opodatkowywania tam całości swoich ogólnoświatowych dochodów, bez względu na miejsce ich uzyskania (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast osoby, traktowane jako nieposiadające na terytorium danego państwa miejsca zamieszkania dla celów podatkowych (nierezydenci podatkowi) podlegają zasadniczo opodatkowaniu tylko w zakresie dochodów osiągniętych na danym terytorium (tzw. ograniczony obowiązek podatkowy).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right