Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-03-25

Odpowiedzialność porządkowa pracowników (3)

Pracodawca, jeśli chce wymierzyć pracownikowi karę porządkową, musi przestrzegać terminów określonych w prawie pracy. Powinien też wziąć pod uwagę rodzaj i stopień popełnionej przez niego winy. Ma również obowiązek - jeśli pracownika reprezentuje zakładowa organizacja związkowa - skonsultowania z nią sprzeciwu ukaranej osoby. Skutkiem zatarcia i uznania kary za niebyłą jest usunięcie z akt osobowych pracownika wszelkich danych dotyczących jej zastosowania.

Władysław Patulski

Autor jest sędzią Sądu Najwyższego w stanie spoczynku.

Kontakt: personel@infor.pl

Regulacje zawarte w kodeksie pracy nie tylko różnicują sankcje w ramach postępowania porządkowego, bowiem pracodawcy mają także możliwość zaostrzania kar. Pracodawca jest władny - za niewypełnianie przez pracownika obowiązków związanych z przyjętym w zakładzie sposobem potwierdzania przybycia do pracy, obecności oraz usprawiedliwianiem ewentualnej nieobecności, a także za nieprzestrzeganie przepisów przeciwpożarowych, bezpieczeństwa i higieny pracy (nie dotyczy to zasad bhp wymienionych w art. 211 k.p.) - udzielić mu upomnienia lub nagany. W niektórych przypadkach, np. stawienia się do pracy w stanie nietrzeźwości lub picia alkoholu w czasie wykonywania zadań albo opuszczenia pracy bez uzasadnionej przyczyny, a także postępowania niezgodnego z przepisami przeciwpożarowymi oraz bezpieczeństwa i higieny pracy - zatrudniona osoba może otrzymać również karę pieniężną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00