comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-11-24
Pracownik monitorowany
Liczba konfliktów związanych z monitorowaniem pracowników stale wzrasta. Rozwój nowoczesnych technologii umożliwia kontrolowanie zachowań personelu praktycznie w każdym miejscu pracy. Śledzenie internetowych poczynań pracowników, sprawdzanie poczty elektronicznej, czy obserwacja za pomocą kamer, to tylko niektóre ze stosowanych środków. Czy takie działania są zawsze zgodne z prawem? Pokusa pozyskania dodatkowych informacji o ludziach zatrudnionych w firmie jest ogromna. Podobnie, jak chęć korzystania przez pracowników ze służbowego sprzętu dla celów prywatnych.
Grzegorz Orłowski
Autor jest specjalistą w dziedzinie prawa pracy, konsultantem i wykładowcą w firmie Orłowski - Patulski Sp. z o.o.
Kontakt: prawo@orlowski-patulski.pl
Polskie ustawodawstwo pracy w ogóle nie reguluje kwestii monitoringu w miejscu pracy, stwarzając tym samym pole do zwykłych nadużyć zarówno ze strony pracodawców, jak i pracowników. Powinniśmy jednak podejmować próby godzenia podstawowych praw i interesów właścicieli firm z elementarną ochroną sfery prywatności członków personelu.
Niekwestionowaną zasadą w prawie pracy jest uprawnienie pracodawcy do kontrolowania przebiegu pracy oraz jej efektów. Ma on prawo monitorować sposób wykonywania przez pracownika obowiązków wynikających ze stosunku pracy, a także badać i oceniać jej efektywność. Czynności kontrolne są dodatkowo uzasadnione tym, iż pracodawca podejmując ryzyko zatrudnieniowe ponosi odpowiedzialność za działania pracowników - lub ich zaniechanie - wobec osób trzecich.
Pozostało 87% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right