comment
Porada
Data publikacji: 2018-06-26
Obrót między osobą prawną a jej oddziałem
W naszej spółce wyodrębnione są trzy jednostki organizacyjne, które samodzielnie sporządzają bilans i są zarejestrowane jako odrębni podatnicy VAT. Część obrotu wewnętrznego między tymi jednostkami, czyli centralą a samodzielnymi podatnikami VAT, polega na refakturowaniu kosztów. Przykładem takiej sytuacji jest zawarcie umowy nadzoru autorskiego wykonywanego zarówno w centrali, jak i w poszczególnych oddziałach. Centrala po otrzymaniu wystawionej faktury refakturuje część wydatków na oddziały. Takie rozwiązanie dotyczy także rozliczania energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych. Czy prawidłowe jest rozliczanie VAT polegające na przyjęciu, że następuje zakup usługi, a następnie jej sprzedaż (czyli tak, jakbyśmy dokonywali refakturowania usług na rzecz zupełnie innego podmiotu)?
Udzielając odpowiedzi na pytanie Czytelnika, należy rozpocząć od krótkiego przedstawienia zasad rozliczania VAT przez oddziały (zakłady osoby prawnej). Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, za zgodą urzędu skarbowego, podatnikami VAT mogą być również zakłady (oddziały) osoby prawnej wykonujące czynności podlegające opodatkowaniu VAT i wymienione w art. 2 ustawy, jeżeli samodzielnie sporządzają bilans.
Pozostało 85% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także