Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-08-30

Rabaty w księgach rachunkowych

We współczesnym świecie gospodarczym udzielanie różnego rodzaju bonusów, rabatów, bonifikat, skont czy upustów staje się czymś tak oczywistym, że nikt nie zastanawia się nad ich celowością. Rabaty są jednym z lepszych narzędzi motywujących kontrahentów do owocniejszej współpracy. Pewne problemy mogą wystąpić w ujęciu księgowym tych zdarzeń gospodarczych. Często bowiem otrzymany bonus nie znajduje swojego odzwierciedlenia w ewidencji firmy.

RODZAJE RABATÓW
Formy oraz powody udzielania rabatów mogą być bardzo różne. Przede wszystkim rabat może być udzielony z powodu osiągnięcia określonego progu zakupów w danym okresie. Rabat może być również wynikiem otrzymania wcześniejszej zapłaty, wtedy mamy do czynienia ze skontem. Również różny może być czas udzielania rabatu. Może on być powiązany bezpośrednio ze sprzedażą w momencie sprzedaży, po sprzedaży lub też być przeniesiony na następną sprzedaż. Rabat może mieć charakter pieniężny lub niepieniężny - w postaci większej ilości towaru. W praktyce jednak - z uwagi na trudność w ujęciu podatkowym - rabat niepieniężny jest rzadko stosowany.
Niezwykle istotne jest też dokonanie stosownych zapisów w umowach między kontrahentami. To właśnie tam powinny znaleźć się odpowiednie zapisy co do zasad udzielania rabatów (kwota lub procent), częstotliwości jego uzyskiwania oraz formy dokumentowania dla celów podatkowych (nota księgowa lub faktura korygująca). Brak jest bowiem odpowiednich regulacji w przepisach prawa.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00