Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2003-07-12

Ewidencja księgowa reprezentacji i reklamy

POJĘCIA „REPREZENTACJA” I „REKLAMA”
Zanim przystąpimy do omawiania rozwiązań księgowych w zakresie ewidencjonowania reprezentacji i reklamy, niezbędne jest określenie, czym one są. Niestety, ani ustawa o VAT, ani ustawy podatkowe, ani także ustawa o rachunkowości nie definiują, czym są reprezentacja i reklama. Najczęściej, aby określić, co jest, a co nie jest reprezentacją lub reklamą, sięga się do nieobowiązującego już zarządzenia Ministra Finansów z 16 listopada 1983 r. w sprawie ogólnych zasad prowadzenia rachunkowości przez jednostki gospodarki uspołecznionej (M.P. Nr 40, poz. 233 ze zm.) oraz instrukcji nr 1/KI Ministra Finansów z 1 lutego 1989 r. w sprawie zmian w typowych planach kont (Dz.Urz. Ministerstwa Finansów Nr 1, poz. 2).
W myśl instrukcji za koszty reprezentacji i reklamy uznaje się:
• wszelkie koszty związane z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów zagranicznych, jak też koszty uczestnictwa gospodarzy w przyjęciach i imprezach organizowanych na rzecz tych delegacji lub kontrahentów (w tym koszty hoteli, przejazdów, udział w przyjęciach, „kieszonkowe”);
• koszty poczęstunków gości podmiotu gospodarczego, uczestników konferencji, przyjęć i posiedzeń, koszty poczęstunków z okazji świąt branżowych, państwowych, wręczenia nagród i odznaczeń;
• koszty imprez artystycznych organizowanych z okazji uroczystości, zakupu kwiatów do dekoracji pomieszczeń i do wręczenia określonym osobom (delegacjom);
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00