comment
Porada
Data publikacji: 2018-06-26
Refakturowanie energii elektrycznej i innych mediów
Otrzymałem fakturę VAT za najem pomieszczeń użytkowych i na tej samej fakturze została wyszczególniona energia elektryczna. Dodam, że faktura jest wystawiana 15. dnia każdego miesiąca, a płatność przypada do 15. dnia następnego miesiąca. W jaki sposób należy rozliczyć VAT? Czy VAT powinienem odliczyć w miesiącu otrzymania faktury czy też w miesiącu płatności za fakturę?
ZASADY REFAKTUROWANIA
Zanim przystąpimy do odpowiedzi na to pytanie, należałoby uprzednio ustalić, czy wynajmujący lokal na cele użytkowe jest uprawniony z tytułu świadczonych usług najmu do odrębnego wyszczególnienia w tej fakturze pozycji dotyczącej energii elektrycznej, czy też - co zdarza się częściej - do wystawienia odrębnej refaktury na dostarczaną energię elektryczną (będzie to także dotyczyć opłat za usługi telefoniczne, dostawę wody ciepłej i zimnej, wywóz śmieci itp.), skoro w rzeczywistości usług tych nie świadczy. Świadczącym jest bowiem z istoty rodzaju wykonywanych czynności powołany do tego zakład energetyczny (telekomunikacyjny, wodociągowy, komunalny i inny). Jeśli jednak dopuścimy w takiej sytuacji możliwość wyszczególnienia w fakturze za najem w odrębnych pozycjach - obok płatności czynszowych - także płatności za energię elektryczną albo możliwość wystawienia odrębnych refaktur, w konsekwencji konieczne będzie przyjęcie, że wynajmujący obok usług najmu świadczy także inne usługi, np. dostawy energii elektrycznej lub usługi telekomunikacyjne, a zatem powinien dokonywać ich rozliczenia w odrębnych terminach, gdyż ustawowo są one różne: inny jest termin powstania obowiązku podatkowego od najmu, inny zaś od sprzedaży energii elektrycznej.
Pozostało 84% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także