comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-07-01
Sprzedaż towaru z premią w postaci towaru dodatkowego
Zgodnie z ustawą z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont).
W przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży towaru głównego wraz z dołączonym towarem dodatkowym, np. do sprzedawanej lodówki dodane jest żelazko, można rozważyć dwie sytuacje:
a) jest to sprzedaż dwóch towarów, a dodanie towaru dodatkowego jest rodzajem rabatu,
b) jest to sprzedaż towaru głównego, natomiast towar dodatkowy jest przekazany na cele reklamy lub darowany.
Nie ulega wątpliwości, że pierwszy ze wskazanych wariantów jest podatkowo korzystniejszy.
PODSTAWA OPODATKOWANIA
W takim przypadku należy odrębnie określić podstawę opodatkowania w zakresie obu towarów. Łączna podstawa opodatkowania będzie równa kwocie uzyskanej ze sprzedaży. Natomiast podstawa opodatkowania dla poszczególnego wyrobu musi być skalkulowana z uwzględnieniem poniesionych kosztów wyprodukowania lub nabycia tych wyrobów.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także