Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-11-09

Opłata inicjalna w leasingu finansowym i operacyjnym

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością podpisała trzy umowy leasingu, których przedmiotem są odpowiednio maszyna produkcyjna, samochód ciężarowy oraz samochód osobowy. Leasing dla celów bilansowych i podatkowych został zakwalifikowany jako finansowy. Zgodnie z warunkami umowy spółka zapłaciła opłaty inicjalne od wartości otrzymanych w leasing przedmiotów w wysokości odpowiednio 40 proc., 30 proc. i 20 proc., co zostało udokumentowane fakturami VAT. Jak należy ująć te opłaty w ewidencji księgowej i czy można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur? Jakie byłyby różnice w uregulowaniach rachunkowych i podatkowych w przypadku leasingu operacyjnego?
UMOWA LEASINGU
Zgodnie z art. 709 Kodeksu cywilnego przez umowę leasingu finansujący (leasingodawca) zobowiązuje się - w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa - do nabycia rzeczy od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddania tej rzeczy korzystającemu (leasingobiorcy) do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się do zapłacenia finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenia pieniężnego, równego co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00