Data publikacji: 03.07.2018
Ustalanie kapitału początkowego - obowiązki płatników i ubezpieczonych (cz. 2)
W pierwszej części opracowania wyjaśniono pojęcie kapitału początkowego oraz zaprezentowano zagadnienia dotyczące kręgu osób, dla których ustala się kapitał i podstawę jego wymiaru.
W niniejszej, drugiej części przedstawiony będzie sposób dokumentowania podstawy wymiaru, obliczenia kapitału początkowego oraz zasady postępowania przy jego ustalaniu.
DOKUMENTOWANIE PODSTAWY WYMIARU
Podstawowym dokumentem potwierdzającym wysokość wynagrodzeń jest wystawione przez pracodawcę albo prawnego następcę pracodawcy zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7. Zaświadczenie to pracodawca lub prawny następca wystawia na podstawie zachowanej dokumentacji płacowej.
Wykazane mogą być tylko takie składniki wynagrodzenia, które przysługiwały bezwarunkowo w czasie trwania zatrudnienia jako składniki stałe i zostały określone w dokumentacji, np. wynagrodzenie zasadnicze, stałe dodatki określone kwotowo.