comment
Porada
Data publikacji: 2002-08-10
Rozliczanie składek za osoby niepełnosprawne
W jaki sposób pracodawca rozlicza składki na ubezpieczenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych? W zakładzie pracy wynagrodzenia wypłacane są pracownikom na początku miesiąca za miesiąc poprzedni. Pracownik w trakcie miesiąca uzyskał orzeczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności.
Czy pracodawca, składając w tym miesiącu deklarację rozliczeniową, może skorzystać z ulgi, skoro pracownik otrzymuje wynagrodzenie za miesiąc poprzedni, kiedy nie posiadał stosownego orzeczenia o niepełnosprawności?
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu rozliczania składek... w imiennym raporcie miesięcznym lub imiennym raporcie miesięcznym korygującym oraz w deklaracji rozliczeniowej i deklaracji rozliczeniowej korygującej uwzględnia się należne składki na ubezpieczenia społeczne od wszystkich wypłat dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy, stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Podobnie zatem jak przy podatkach obowiązującą zasadą przekazywania składek na ubezpieczenia społeczne jest przekazywanie składek za ten miesiąc, w którym nastąpiła wypłata wynagrodzenia, tj. pozostawienie do dyspozycji pracownika. Tym samym rozliczenie składek następuje w deklaracji rozliczeniowej składanej za miesiąc, w którym nastąpiła wypłata wynagrodzenia, w terminie na przykład do 15. dnia następnego miesiąca.
Pozostało 76% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka