Data publikacji: 28.06.2018
Samochody osobowe przerobione na ciężarowe a VAT
Podstawową cechą podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej daną transakcję. Prawo to podlega jednak ograniczeniom określonym w ustawie z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).
DOWÓD REJESTRACYJNY POJAZDU
Jednym z takich ograniczeń jest art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy, przewidujący zakaz obniżania podatku należnego o podatek naliczony przy nabywaniu samochodów osobowych, chyba że odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu tych samochodów stanowi przedmiot działalności gospodarczej podatnika. W oparciu o ten przepis urzędy skarbowe nierzadko kwestionują prawo podatników VAT do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury obejmującej zakup samochodu, który pierwotnie był homologowany jako samochód osobowy, a następnie po przeróbkach został zarejestrowany jako samochód ciężarowy. Uznają bowiem, że dokonane przeróbki nie zmieniają rodzaju pojazdu na ciężarowy, a stwierdzający to dowód rejestracyjny nie jest dla nich wiążący. Takie postępowanie organów skarbowych znajduje niestety poparcie także w niektórych orzeczeniach NSA. Należy tu zwrócić uwagę przede wszystkim na wyrok NSA w Katowicach z 21 grudnia 2000 r. (sygn. akt I SA/Ka 1765/99), w którym wskazano, że „w postępowaniu podatkowym dowód rejestracyjny, pojmowany jako decyzja administracyjna, nie wiąże organu podatkowego w ścisłym tego słowa znaczeniu jako tzw. prejudykat, lecz jest elementem stanu faktycznego, który ten organ powinien uwzględnić przy wydawaniu decyzji podatkowej. Dowód rejestracyjny jest w swej treści zasadniczo dokumentem stwierdzającym dopuszczenie pojazdu do ruchu, tj. że pojazd ten spełnia warunki techniczne. Kwestia, czy był on typem pojazdu osobowego czy ciężarowego, była w tym przypadku tylko elementem stanu faktycznego, od którego zależała rejestracja i która to kwestia nie została zastrzeżona do wyłącznej kompetencji organu rejestracyjnego. Organ podatkowy nie był w rezultacie związany zawartym w dowodzie rejestracyjnym ustaleniem co do tego, czy dany pojazd jest typem samochodu osobowego czy też ciężarowego. Ustalenie takie mogło zaś nastąpić na podstawie zobiektywizowanych i zgromadzonych informacji technicznych oraz kwalifikacji danego typu pojazdu przez jego producenta. Takimi »danymi« było niewątpliwie świadectwo homologacji”.