comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-07-02
Obowiązek podatkowy przy sprzedaży wydawnictw prasowych i dziełowych
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 6 ust. 1 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wydania (dostarczenia), przekazania, zamiany, darowizny towaru lub wykonania usługi. Od zasady tej istnieje wiele wyjątków ustanowionych zarówno w samej ustawie (art. 6 ust. 2-9), jak i w rozporządzeniu Ministra Finansów z 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.). Jeden z wyjątków dotyczy sprzedaży wydawnictw prasowych (SWW 2711) i wydawnictw dziełowych (SWW 2712).
ZASADY OGÓLNE
Według § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w przypadku sprzedaży tych towarów Obowiązek podatkowy został tu określony alternatywnie (wystawienie faktury lub otrzymanie zapłaty), w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej, a jednocześnie wprowadzono dodatkowe ograniczenia, wskazując zarówno najwcześniejszy moment powstania tego obowiązku, przed którego upływem nie może on powstać (nie wcześniej niż w dniu wydania towaru), jak i termin końcowy. Z uregulowania tego wynika, iż przy sprzedaży wydawnictw prasowych obowiązek podatkowy nie może nigdy powstać przed wydaniem towaru, nawet jeżeli wystawiono fakturę lub otrzymano zapłatę. Także wydanie towaru przed wystawieniem faktury lub otrzymaniem zapłaty samo w sobie nie będzie powodować powstania obowiązku podatkowego, jakkolwiek będzie stanowić podstawę do jego określenia. W przypadku bowiem niewystawienia faktury i nieotrzymania zapłaty obowiązek podatkowy powstanie 60. dnia od dnia wydania wydawnictw.
Pozostało 91% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także