Artykuł
Sponsoring w świetle przepisów o VAT
Zasada swobody umów wyrażona w art. 3531 k.c. ma wpływ na dynamiczny rozwój rynku reklamy. Wzmożony przepływ informacji, szczególnie w mass mediach, powoduje liczne modyfikacje tradycyjnej reklamy - podmioty gospodarcze również w tym zakresie korzystają z zagwarantowanej przez ustawodawcę możliwości dowolnego kształtowania treści umowy. Granicę tej dowolności wyznaczają wyłącznie zasady współżycia społecznego, właściwość (natura) stosunku prawnego oraz ustawa. Powtarzalność pewnych elementów umów zawieranych przez przedsiębiorców prowadzi do powstania kolejnych kryteriów o charakterze systemowym. W ten sposób w obrocie gospodarczym pojawiła się kategoria umów nienazwanych, do których zalicza się wykorzystywany dla celów działalności reklamowej sponsoring. Według „Słownika wyrazów obcych” (PWN, Warszawa 1996) polega on na finansowaniu czegoś w zamian za reklamowanie własnej działalności.