comment
Porada
Data publikacji: 2001-11-24
Bonusy dla stałych klientów
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zajmuje się handlem i dystrybucją lakierów. W ostatnim okresie w ramach działań marketingowych spółka postanowiła przydzielić niektórym swoim klientom bonusy za na przykład określoną wartość zakupów lub terminową zapłatę faktur. Jak należy zaksięgować tego typu zdarzenia?
Trudno odpowiedzieć na postawione pytanie, nie wiedząc tak naprawdę, co się kryje pod pojęciem „bonus”. Coraz częściej firmy, by utrzymać klientów, wprowadzają różnego rodzaju programy lojalnościowe. Najpowszechniej stosuje się rabaty o określonej wartości, gdy klient dokona zakupu za z góry ustaloną wartość albo za terminowe opłacenie ostatniej faktury. Rabat jest udzielany najczęściej przy następnym zakupie. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z działalności gospodarczej jest przychód, choćby nie został jeszcze faktycznie otrzymany, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Na podobne rozwiązanie wskazuje ustawa o podatku od towarów i usług. I tak, według art. 15 tej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót. Natomiast obrotem, co do zasady, jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, zmniejszona o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, o których mowa w art. 6 ust. 8 ustawy, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków,. przedpłat lub rat, zmniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Jeżeli należność określona jest w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia, obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, zmniejszonych o podatek. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Trzeba podkreślić, że obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów oraz zwróconych kwot nienależnych, w rozumieniu przepisów o cenach, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Rabaty zmniejszają obrót, gdy zostały przyznane w ciągu roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi. Rabaty udzielone z tytułu i w okresie gwarancji lub rękojmi zmniejszają obrót, nawet gdy zostały przyznane po upływie roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi.
Pozostało 42% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie